De tv-serie ‘Entourage’ zet Hollywood al drie seizoenen lang in zijn blootje. Een ‘Wie is wie’ en ‘Wat is wat’ van de reeks.

Vincent Chase is momenteel de meest besproken acteur in Hollywood. Hij speelt de hoofdrol in de laatste blockbuster van James ‘ Titanic’ Cameron. Volgens The New York Times is hij de opvolger van Johnny Depp en kan hij zelfs de nieuwe Tom Cruise worden, maar dan zonder de Scientologygekte en andere bizarre trekjes van die laatste. Overal waar ‘Vinnie’ opduikt, staan horden gillende tienermeisjes op hem te wachten, en voor zijn handtekening wordt op internetveilingen grof geld geboden. Er is maar één probleem: Vincent Chase bestaat niet. Hij is niet meer dan het hoofdpersonage in de tv-serie Entourage, die een satirische blik werpt op het leven in Hollywood aan de hand van de carrière van een jonge fictieve acteur.

In de Verenigde Staten wordt Entourage – een product van betaalzender HBO – steeds populairder. De reeks over hoe Chase met de hulp van drie van zijn beste jeugdvrienden zijn weg zoekt in Hollywood, ging in 2004 tamelijk onopgemerkt van start. Maar langzaamaan kreeg ze media-aandacht, de nodige awards – de laatste drie jaar sleept Entourage telkens de Golden Globe voor beste comedy in de wacht – én een uiterst hip imago. Onlangs werd er zelfs een kledinglijn gelanceerd die gebaseerd was op de reeks, met outfits die de verschillende personages in ‘het echte leven’ ook zouden dragen.

Vanwaar die hype? Wel, ten eerste is Entourage natuurlijk uitstekende televisie, een lichtvoetige, snedige reeks over een paar oude vrienden die samen de wereld veroveren en tegelijk hun vriendschap in stand proberen te houden. Dat een van de jongens een beroemde acteur is, verleent de serie een extra cachet, want op die manier krijg je een insidersblik op het leven in Hollywood, de waanzinnige party’s, de overdadige filmpremières en de vele voordelen die het bestaan als superster meebrengt. En wees er maar zeker van dat het beeld dat Entourage ophangt behoorlijk waarheidsgetrouw is: veel van de personages zijn immers gebaseerd op bestaande figuren, en de verhaallijnen verwijzen vaak naar zaken die echt gebeurd zijn.

De makers doen ook hard hun best om de grens tussen realiteit en fictie zo dun mogelijk te houden, door bijvoorbeeld te gaan filmen op bekende locaties in Los Angeles of in de echte Playboy Mansion, en door beroemde koppen een bijrol te laten spelen. Of door de personages te laten roddelen over echte sterren, zoals over een zekere acteur uit Ocean’s Eleven die zelf voor drie miljoen dollar tickets heeft gekocht om de film boven aan de box office te krijgen (George Clooney, naar verluidt) of over Warren Beatty die de posters voor Heaven Can Wait afkeurde omdat ze hem kleiner deden lijken dan hij eigenlijk is. Maar om echt ten volle te kunnen genieten moet je natuurlijk wel weten waar de inside jokes zitten. Daarom deze ‘Wie is Wie?’ en ‘Wat is Wat?’ van Entourage.

De personages

Vincent Chase is het alter ego van Mark Wahlberg, bedenker en executive producer van de reeks. Wahlberg kwam begin jaren 90 uit een achterwijk van Boston naar Los Angeles, om zijn kans te wagen in de wereld van de muziek, film en mode. Ondertussen is hij dankzij rollen in Boogie Nights, Three Kings of The Italian Job een ster, en daardoor kreeg hij het idee om een tv-serie te maken over de beginjaren van zijn loopbaan. Net zoals Chase, die in de serie samen met drie vrienden overkomt uit New York, is Wahlberg zijn vrienden uit Boston nooit vergeten: toen hij zijn eerste vette filmcheque binnenrijfde, kocht hij bijvoorbeeld een groot huis in Los Angeles waar al zijn ‘homies’ gratis mochten komen slapen als ze in de stad waren. Vincent Chase is trouwens genoemd naar een beroemde acteerleraar waar Wahlberg mee samengewerkt heeft voor de film Traveler uit 1997.

Een van de sterkste personages uit Entourage is Johnny Chase, bijgenaamd Drama, de oudere broer van Vincent. Johnny leek even op weg om zelf een steracteur te worden, maar door gebrek aan talent en vooral looks brak hij nooit door. Zijn moment de gloire was de hoofdrol als woeste Viking in de tv-serie Viking Quest (een parodie op de echte reeks Hercules: The Legendary Journeys) maar sinds die afgevoerd werd, moet Drama rondkomen met het geld dat zijn broer hem toestopt en hopen op een nieuwe kans. Het personage is níet gebaseerd op Marks broer Donnie – berucht van de boysband New Kids On The Block en zelf ook acteur – maar op zijn neef, die met Wahlberg meeging naar Los Angeles. Het grappige is dat Drama gespeeld wordt door Kevin Dillon, de broer van Matt Dillon ( Wild Things, Crash) en dus iemand die, tot voor kort althans, precies wist hoe het voelt om in de schaduw te staan van een beroemd familielid.

En dan is er nog Ari Gold, de gewetenloze agent van Vinnie, die zijn klant op alle mogelijke manieren aan een job probeert te helpen. Ari staat symbool voor alles wat je zou moeten haten aan Hollywood: hij is een onbetrouwbare en geniepige slijmbal, zonder enige moraal en met een ongelooflijk grote en vulgaire bek. Maar net daardoor is Ari een genot om naar te kijken, mede dankzij de vele waanzinnige scheldtirades die in iedere aflevering uit zijn mond rollen en waarvan de meeste niet echt geschikt zijn om hier af te drukken. Misschien toch ééntje: in het eerste seizoen wordt Ari in de auto de pas afgesneden door een vrouw van Aziatische afkomst, wat haar de verwensing ‘Is that the way they drive in Tiananmen Square, bitch?’ oplevert. Desondanks maakt het gedrag van Gold school: hij zou ondertussen een voorbeeld zijn voor de echte agents van Los Angeles, die hopen dat ze met zijn aanpak dezelfde resultaten behalen.

Zelfs een rotzak als Gold is gebaseerd op een echt bestaande figuur: Ari Emanuel, een van de belangrijkste impresario’s in Los Angeles en tevens de vertegenwoordiger van Wahlberg. Ook de verhaallijn waarin Ari ontslagen wordt bij zijn bureau en zijn eigen ’talent agency’ probeert op te zetten, is ‘gepikt’: Emanuel is de oprichter van Endeavor Agency, een agentschap dat hij opstartte nadat hij weggegaan was bij ICM, het grootste bureau van Los Angeles. De echte Ari kan trouwens wel lachen met de manier waarop hij afgeschilderd wordt, wat doet vermoeden dat hij toch niet zo’n haai is als zijn alter ego. De man duikt even op in de allereerste aflevering van Entourage, en wanneer Ari Gold Vincent Chase en zijn vrienden een paar episodes verder meeneemt naar een basketbalmatch van de LA Lakers, mogen ze daar zitten op de stoeltjes die normaal gereserveerd zijn voor Emanuel.

De cameo’s

Van bij het begin hebben de makers geprobeerd Entourage een realistisch gevoel mee te geven door echte sterren bijrolletjes te geven. Zo duikt in de eerste afleveringen Jessica Alba een paar keer op, omdat zij zogezegd meespeelt in de doorbraakfilm van Chase, Head On. Verder krijgen we onder meer ook Scarlett Johannson te zien (ja, die doet overál in mee), Hugh Hefner en zelfs Bono, die tijdens een echt concert van U2 Johnny Drama een gelukkige verjaardag wenst van op het podium.

Veel van de sterren spelen een soort parodie op zichzelf. Ralph ‘The Karate Kid’ Macchio is bijvoorbeeld hilarisch als de ouder wordende ster die thuis zit met vrouw en kinderen, maar toch nog wanhopig graag in het Playboy Mansion wil raken. En in het derde seizoen zien we James Woods als een arrogante ster met losse handjes en een blondine aan zijn arm die zijn kleindochter zou kunnen zijn. Klein detail: de actrice die de bimbo speelt in de reeks was tot voor kort ook in het écht zijn liefje.

Nog leuker zijn natuurlijk de fictieve personages die gebaseerd zijn op sterren. Nadat hij doorgebroken is met Head On, wil Chase meespelen in Queens Boulevard, een film over het leven in een achterbuurt van New York en dus over zijn eigen jeugd. Die indieprent wordt geregisseerd door ene Billy Walsh, een arrogante en licht geschifte regisseur die voortdurend the suits – de mannen in maatpak van de filmstudio’s – loopt af te zeiken. Als je weet dat Walsh een samenraapsel is van Vincent Gallo, de regisseur van onder meer The Brown Bunny, én Quentin Tarantino, bekijk je hem meteen door een andere bril.

In seizoen 3 duikt dan filmproducer Bob Ryan op (gespeeld door Martin Landau), een man die klassiekers als Dog Day Afternoon op zijn naam heeft staan. Dat personage is gebaseerd op Bob Evans, de legendarische producent van onder meer The Godfather en Chinatown en enkele jaren geleden nog het onderwerp van de documentaire The Kid Stays In The Picture. De makers wilden Evans eerst zichzelf laten spelen, maar die weigerde – al gaf hij wel de toestemming om zijn huis te gebruiken voor de scènes met Ryan. Pijnlijk genoeg is de Ryan in de serie een warhoofd dat voortdurend in het verleden leeft en door iedereen in Hollywood uitgelachen wordt. Evans was naar verluidt niet echt amused, en zou overwegen om een proces aan te spannen.

De verhalen

Wie wil weten hoe het leven verloopt in Hollywood, kan een hoop dikke boeken lezen, maar door te kijken naar Entourage kun je even goed veel leren over de constante spanning tussen kunst en commercie in de filmindustrie. Vincent Chase is immers een man met idealen en strenge normen – althans toch in de keuze van zijn films, in de liefde is het iets minder – die enkel betekenisvolle projecten wil doen. Daardoor botst hij nogal eens met de machthebbers in Hollywood. Na Head On krijgt hij bijvoorbeeld meteen de hoofdrol in een dwaze blockbuster aangeboden – Matterhorn, de titel zegt alles – terwijl hij veel liever Queens Boulevard wil maken. Dat kan uiteindelijk, maar dan wel op voorwaarde dat hij daarna meedoet in Aquaman, de nieuwste actiefilm van James ‘Titanic’ Cameron, gebaseerd op een comic uit de jaren 40. Als dat een kassucces wordt, wil Chase daarna Medellin maken, een film over drugsbaron Pablo Escobar. De filmstudio van Aquaman, Warner Bros. (het moederbedrijf van HBO, trouwens) ziet het echter niet zitten dat hun superheld plotseling een misdadiger gaat spelen, en gebruikt alle mogelijke middelen om hem daarvan te weerhouden, tot chantage toe.

Rond Aquaman komen realiteit en fictie in Entourage trouwens heel dicht bij elkaar. De blockbuster maakt bij het begin van het derde seizoen zijn première in de bioscoop, en haalt daar in zijn eerste weekend 116 miljoen dollar op, genoeg om zogezegd het record van Spider-Man te breken. Daarom liet HBO als publiciteitsstunt vorige zomer een valse advertentie plaatsen in het vakblad Variety, waarin de zender James Cameron (die ook in een paar afleveringen van Entourage meedoet) feliciteerde met zijn nieuwste succes. Een hoop mensen tuinden erin: Cameron kreeg naar eigen zeggen tientallen telefoontjes van kennissen die hem wilden gelukwensen en zich tegelijk afvroegen waarom ze niet eerder hadden gehoord van zijn nieuwe film. Een nieuwsanker van de Amerikaanse omroep CBS ging zelfs nog een stapje verder: toen Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest in zijn eerste weekend ruim 130 miljoen dollar binnenrijfde, zei de man met uitgestreken gezicht dat de piratenfilm daarmee het record van Aquaman had verbroken. Ondertussen zou Warner al plannen hebben om een échte Aquaman-prent te maken, en de man die volgens insiders dat project rond probeert te krijgen, is niemand minder dan Ari Emanuel. Volgt u nog?

Door Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content