Art Linson is zeker niet de eerste insider die de vuile was van Tinseltown uithangt. Een overzicht van tien andere Hollywood-players die aan nestbevuiling deden en waarnemers die de façade van glamour en glitter doorprikten.
HOLLYWOOD BABYLON
1975 H Kenneth Anger
Voormalige kindster en latere undergroundfilmmaker Kenneth Anger brengt likkebaardend de échte schandaalverhalen over de seksuele escapades en drank- en drugsverslavingen in oud Hollywood die in de fan-zines hypocriet werden verzwegen. Zijn smeuïge roddels waren destijds zo schokkend en onthullend dat zijn schaamteloze boek in de jaren 60 eerst in Parijs in een Franse editie werd uitgegeven en onder de toonbank diende te worden verkocht.
INDECENT EXPOSURE
1982 H David McClintick
Nauwgezette en meeslepende reconstructie van het David Begelman-schandaal, genoemd naar de autodestructieve voorzitter van Columbia Pictures. Die werd in 1977 betrapt op chequevervalsing en oplichterij waarvan de acteur Cliff Robertson de dupe werd. Vooral de drama’s en intriges aan de top en de connecties Hollywood-Wall Street worden breed uitgesmeerd. Coda: ten prooi aan zware depressies pleegde Begelman in 1995 zelfmoord. Hij verhing zich in een hotel-kamer in Century City, Los Angeles.
DARK VICTORY: RONALD REAGAN, MCA,AND THE MOB
1985 H Dan E. Moldea
De titel zegt het allemaal. Dan E. Moldea, een onderzoeksjournalist gespecialiseerd in de georganiseerde misdaad, beschrijft hoe de maffia vanaf de jaren 30 in de filmstudio’s infiltreerde en later een vinger in de pap had in het machtige entertainmentconglomeraat MCA, dat een primordiale rol speelde in de filmcarrière en de politieke triomfen van Ronald Reagan. Spilfiguur in het boek is MCA-president Lew Wasserman die in 1942 voor Reagan het eerste 1 miljoen dollar-studiocontract versierde en langer dan een halve eeuw de machtigste en meest gevreesde figuur uit de Amerikaanse showbizz was.
FINAL CUT: DREAMS AND DISASTER INTHE MAKING OF HEAVEN’S GATE
1985 H Steven Bach
Met het grandioos floppen van Heaven’s Gate kwam een eind aan het tijdperk van de regisseur als superster. Michael Cimino slaagde in iets wat niemand hem had voorgedaan: in zijn val sleepte hij een hele studio mee. Steven Bach, productiechef bij United Artists tijdens het maken van Heaven’s Gate, spaart niemand, noch zichzelf, in deze briljante kroniek. Hij vertelt hoe de productie van een aanvankelijk bescheiden western compleet uit de hand loopt, mede door een dodelijke mix van Cimino’s verwaandheid, de incompetentie van de studiomanagers en de besluiteloosheid van een stuurloos entertainmentbedrijf.
FADE OUT:THE CALAMITOUS DAYS OF MGM
1990 H Peter Bart
Onthullend én deprimerend verslag van de ondergang van de eens zo glorieuze studio, opgetekend door de huidige hoofdredacteur van het vakblad Variety. Bart had in de jaren 80 een executive-positie bij het huis van de brullende leeuw, dat door de opportunistische financier Kirk Kerkorian finaal om zeep werd geholpen. Niemand wilde nog voor de studio werken. ‘We kloppen pas bij MGM aan als we volledig aan de grond zitten en zelfs bij de sociale bijstand wandelen wordengestuurd’, klonk het onder werkloze filmmakers.
YOU’LL NEVER EAT LUNCHIN THIS TOWN AGAIN
1991 H Julia Phillips
De ooit machtige producer van invloedrijke New Hollywood-films ( Taxi Driver, Close Encounters of the Third Kind) wordt uit het afkickcentrum ontslagen, vindt geen werk meer en schrijft dan maar deze dikke turf waarin ze alle wonderboys uit de jaren 70-cinema door het slijk sleurt. Belangrijkste doelwitten: Steven Spielberg (een manipulatieve prick), Goldie Hawn (lichaamshy-giëne laat te wensen over) en François Truffaut (veinst doofheid aan het linkeroor om mensen naar zijn pijpen te doen dansen). De titel van deze bestseller bleek profetisch voor Phillips’ eigen banvloek in Hollywood.
FATAL SUBTRACTION: HOW HOLLYWOOD REALLY DOES BUSINESS
1992 H Pierce O’Donnell en Dennis McDougal
Hoe worden succesfilms gemaakt zonder – officieel – winst te maken? Een advocaat en een journalist van de Los Angeles Times vlooien het uit en demonstreren fijntjes dat creative bookkeeping de ware kunst van Hollywood is. Vertrekpunt van het boek is het proces dat de cursiefjesschrijver Art Buchwald tegen Paramount inspande omdat hem een percentage van de opbrengst van het Eddie Murphy-vehikel Coming to America werd ontzegd .
HIT & RUN. HOW JON PETERS AND PETER GUBER TOOK SONYFOR A RIDE IN HOLLYWOOD
1996 H Nancy Griffin & Kim Masters
Opkomst en val van een arrogant en spilziek duo: de gewezen kapper Jon Peters en zijn gewetenloze maat Peter Guber, die niets van filmproductie afwisten en door Spielberg zelfs van de set van The Color Purple werden gebannen. Tijdens hun vijfjarige wanbeleid bij Columbia Pictures maakten ze de Japanse moedermaatschappij Sony Corp. (die in 1989 de overname al te duur had betaald) ettelijke miljarden lichter. ‘ A real-life Hollywood horror story‘, schreef Business Week. ‘The most public screwing in the history of the business’, oordeelde de baas van een rivaliserende studio.
EASY RIDERS, RAGING BULLS
1998 H Peter Biskind
Levendige, maar erg vooringenomen kroniek van de laatste grote periode in de Amerikaanse film, de intussen mythische seventies. Het traditio- nele studiosysteem klapte in elkaar en de oude garde werd door jonge turken als Martin Scorsese, Francis Ford Coppola en Steven Spielberg afgelost. ‘ How the Sex-Drugs-and-Rock ‘N’ Roll Generation Saved Hollywood‘, luidt de verklarende ondertitel, maar Biskind verwijt de jonge rebellen vooral dat ze hun kansen verknalden en de blockbustermentaliteit creëerden die vernieuwing en originaliteit in de kiem smoort.
DISNEY WAR
2006 H James B. Stewart
In een meeslepende mix van reportage en analyse beschrijft Stewart de financiële crisissen, de psychodrama’s en de verscheurende familiestrijd bij Amerika’s grootste amusementsbedrijf tijdens de desastreuze heerschappij van Michael J. Eisner. De opmars, de glorietijd en de spectaculaire val van deze manager die niet wist te delegeren, zijn ondergeschikten wantrouwde, maar zelf totaal onbetrouwbaar was en geenenkele autoriteitrespecteerde behalve de zijne komt als een shakespeareaans board room-dramatot leven.
Door PATRICK DUYNSLAEGHER
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier