Het zal de werknemers bij Volkswagen Vorst, Ford Genk of Janssen Pharmaceutica waarschijnlijk een beetje vreemd in de oren klinken, maar de mensen in Hollywood zijn van plan om te staken. Normaal gezien in juni van volgend jaar zouden de acteurs, schrijvers en regisseurs het werk neerleggen en weigeren nog mee te werken aan een of ander project van de filmstudio's. Het conflict draait, zoals u wel kon vermoeden, om geld. De laatste jaren hebben de studio's steeds meer inkomsten gehaald uit dvd-releases en do...

Het zal de werknemers bij Volkswagen Vorst, Ford Genk of Janssen Pharmaceutica waarschijnlijk een beetje vreemd in de oren klinken, maar de mensen in Hollywood zijn van plan om te staken. Normaal gezien in juni van volgend jaar zouden de acteurs, schrijvers en regisseurs het werk neerleggen en weigeren nog mee te werken aan een of ander project van de filmstudio's. Het conflict draait, zoals u wel kon vermoeden, om geld. De laatste jaren hebben de studio's steeds meer inkomsten gehaald uit dvd-releases en downloads van films via websites als iTunes. Maar omtrent de royalty's van dat soort producten zijn er nooit duidelijke afspraken gemaakt, en daarom eisen acteurs, schrijvers en regisseurs nu boter bij de vis. Hun contracten lopen tot 30 juni 2008, en daarna zouden ze het werk stilleggen. Voor alle duidelijkheid: het zijn niet de grootverdieners van Hollywood die oproepen tot actie, maar de kleine garnalen uit het systeem, die moeten vechten om rond te komen. Maar omdat blijven werken terwijl je collega's staken natuurlijk niet echt goed is voor het imago, zouden mensen als Tom Cruise of Steven Spielberg zonder twijfel ook meedoen. De gevolgen zijn nu al te voelen. Iedere studio probeert de projecten die nog op de plank liggen zo snel mogelijk rond te krijgen, zodat ze volgend jaar hun inkomsten op peil kunnen houden én op 30 juni niet met een half afgewerkte film blijven zitten. Schrijvers werken als gek aan hun scenario's, acteurs staan onder druk om rollen aan te nemen, producers starten de ene film na de andere op en de talent agencies bellen voortdurend rond op zoek naar mensen die nog vrij zijn. 'Ik heb nog nooit zoveel paniek gezien in Hollywood', vatte de Britse producer Graham King (van onder meer The Departed) het samen in The Guardian. De gespecialiseerde website ComingSoon.net kon vorige week de hand leggen op een lijst die de ronde doet in Hollywood, met daarop de projecten die voor de filmstudio's absolute prioriteit zijn. In totaal staan daarop niet minder dan 300 titels, met nieuwe films van Steven Spielberg ( Trial of the Chicago 7), de Coenbroers ( The Serious Man) of David Fincher ( Torso), en andere veelbesproken projecten als de Star Trek-film van J.J. Abrams en de verfilming van The Life of Pi door Jean-Pierre Jeunet. 'We proberen nu in zes maanden te doen wat we normaal gezien in een jaar doen', vertelde een vennoot van Endeavor Agency, het grootste talentenbureau van Hollywood, in The New York Times. 'Maar volgend jaar in Cannes zal het een dooie boel worden, en dan bedoel ik echt dood.' (S.W.)