Hannes Cattebeke
Hannes Cattebeke Freelance journalist voor onder meer Knack

Woensdag 10/6, 23.05 – Canvas. De reportage is op 8/6 in avant-première te zien in Bozar. Info: www.bozar.be.

Vorig jaar streek ex- Cirque du Soleil-regisseur Franco Dragone weer neer in zijn Henegouwse bakermat om er met Waalse acteurs zijn bewerking van Othello te maken. Regisseur Manu Bonmariage maakte van de gelegenheid gebruik om hem een jaar lang op de hielen te zitten, van La Louvière over Las Vegas tot in Macau. Het resultaat is Looking for Dragone, een documentaire die deel uitmaakt van de nieuwe reeks van Hoge Bomen. Die serie komt pas in oktober op het scherm, maar Canvas biedt de reportage van Bonmariage nu alvast aan als smaakmaker. En Looking for Dragone bezorgt je in ieder geval honger naar meer, want het is een erg sterke film, waarin Dragone van zijn troon tuimelt en zich van zijn meest autoritaire kant laat zien. Dat het hoofdpersonage niet echt opgezet is met het resultaat, blijkt uit het interview in de inleiding, waarin hij zijn oordeel velt. Manu Bonmariage is niet langer ‘een vriend’, maar een ‘kwaadwillige, criminele engel’. Dragone zegt het met de glimlach. Bonmariage lacht terug. In zijn vuistje.

Manu Bonmariage: Ik laat een documentaire normaal nooit nazien door het hoofdpersonage, omdat we tenslotte niet met een verborgen camera werken. Maar omdat het productiehuis van Hoge Bomen wel die gewoonte heeft, had ik gezegd dat Dragone de film mocht zien. Hij had geantwoord: ‘We doen het enkel voor de vorm. Ik ga er naar kijken, samen met jou. Als ik tevreden ben, gaan we naar een goed restaurant en drinken we champagne. Als ik niet tevreden ben, laten we het zo en vertrek ik.’

En?

Bonmariage: We zijn naar een Italiaans restaurant gegaan en we hebben gedronken tot drie uur ’s nachts. Hij zei: ‘Het is een meesterwerk. We komen er niet meer aan.’

Maar hij had u wel een misdadiger genoemd.

Bonmariage: Meerdere keren zelfs. Kijk, iedereen kent mijn reputatie. Niemand uit Dragone’s omgeving vond het een goed idee dat hij zich liet volgen. Zelfs tijdens het filmen hebben ze geprobeerd om hem ervan te overtuigen dat hij het moest stopzetten. Maar we zijn eraan begonnen zonder afspraken te maken, een beetje instinctief. Ze hebben wel nog getracht om dingen te veranderen, onder het mom dat de acteurs die erin voorkwamen, beschermd moesten worden. Die mensen vreesden dat ik Dragone zou verheerlijken. Toen bleek dat dat niet het geval was, waren ze juist tevreden dat iemand de sfeer tijdens de repetities had geregistreerd.

Uw oorspronkelijke titel was ‘Time is Money’. Waarom is die veranderd?

Bonmariage: Hij was te hard en hij klopte ook niet helemaal. Maar ik toon wel hoe Dragone in de eerste plaats een businessman is. De passage waarin zijn zoontje hem aan de keukentafel vraagt hoe hij rijk kan worden, is daarom veelbetekenend. Hij wou dat er liever uit, maar ik vond dat belangrijk. Othello bewijst ook dat hij het moeilijk heeft om met echte theateracteurs te werken. Ik denk dat hij zich beter blijft toeleggen op de vertaling van dromen in grote spektakels. Daar is hij een meester in.

Waarom laten bekende gezichten zich nog altijd overtuigen tot een portret? Uw reputatie kennende had Dragone er niets bij te winnen.

Bonmariage: Hij heeft er wel iets bij gewonnen: menselijkheid. Het feit dat hij de uitdaging aangedurfd heeft, maakt hem veel menselijker dan het beeld dat de meeste Walen van hem hebben: een ware God die zich heeft opgewerkt uit de miserie van La Louvière. Voor zijn imago is het positief dat ook zijn kleine kanten eens getoond worden. De film toont zo nogmaals aan dat roem zeer bedrieglijk is.

Hannes Cattebeke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content