(PS2, XBOX, PC)
...

(PS2, XBOX, PC) Huurmoordenaar 47 heeft de dood in de ogen gekeken tijdens een vorige opdracht, maar hij staat er weer. Wat je niet kapot krijgt, maakt je sterker... maar niet helemaal. Hitman: Contracts heeft namelijk niet zo veel geleerd van de fouten uit het verleden. Akkoord: de tweede editie van de shooter maakte een reuzenstap voorwaarts na het wankele oorspronkelijke spel. Deel drie kan dat echter moeilijk opnieuw klaarspelen. Akkoord, de ontwikkelaars bij IO Interactive slagen aardig in hun opzet om de beste elementen uit de twee vorige edities te bundelen. Alleen jammer dat ze ook enkele gebreken meenemen. Dat is moeilijk te aanvaarden wanneer je weet dat IO Interactive twee jaar de tijd nam voor dit vervolg. Vooral de artificiële intelligentie in de game laat te wensen over. Wanneer de vijand je op een 'slimme' manier probeert aan te vallen, doet hij dat gewoon door massaal uit te rukken. Met beperkt succes, als je zelf de dingen een beetje sluw aanpakt, en dan nog. Schieten met verstand is de boodschap, maar je merkt al snel dat je evenveel succes hebt door als een Rambo alles omver te schieten wat beweegt. Samengevat: meer van hetzelfde, wat eigenlijk geldt voor alle voetbal-, tennis- en racegames. Niemand maalt daarom, maar van Hitman hadden we toch wat meer verwacht. De eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen: actie en spanning in overvloed! Je wordt ondergedompeld in een knappe film noir-atmosfeer, je belandt in ongewone situaties op ongewone locaties (een slachthuis waar een SM-party aan de gang is, een bijeenkomst van fascistische motorrijders in Rotterdam), alle personages spreken de taal van het land waar ze vandaan komen, je kan de vijand verrassen door de gedaante van een van je slachtoffers aan te nemen... Pretty cool allemaal. De plot verloopt grotendeels via flashbacks, die teruggrijpen naar missies uit de eerste Hitman. Die kan je nu dus in verbeterde uitvoering spelen. Zonder al de problemen - lastige bediening, knullig design - die de oorspronkelijke game ontsierden. Als huurmoordenaar doe je het niet alleen met vuurwapens, maar ook met giftige injectienaalden of kussens. De uitmuntende graphics zorgen ervoor dat alle gruwelijke moordacties op een verontrustend realistische manier in beeld worden gebracht. Het komt er dus op aan om je ouders de betekenis van het woord gameplay uit te leggen. Neem er de tijd voor. Bart Vandormael Bart Vandormael