(PC, PS2, Xbox)
...

(PC, PS2, Xbox) Moeten we dit soort zinloos geweld zomaar tolereren? Die vraag vat de controverse samen die er rond de sterke shooter Hitman 2: Silent Assassin heerst. Dezelfde controverse die ook het verschijnen van voorganger Hitman: Codename 47 begeleidde. Personages in het spel worden niet 'simpelweg' doodgeschoten, ze kunnen evengoed worden gewurgd met ijzerdraad of neergeslagen met een golfclub. Allerminst politiek correct, maar voor de street credibility en de verkoop alleen maar goed. En dus kon je er zeker van zijn dat de opvolger weinig beterschap zou brengen. Je kruipt opnieuw in de huid van de mysterieuze genetisch gemanipuleerde huurmoordenaar die vuile werkjes opknapt in opdracht van een Russische maffiabaas. Die superschurk stuurt je naar exotische locaties zoals Maleisië, Sicilië, India en Sint-Petersburg. Een variant op James Bond? Neen. Het lijkt er wel op dat de ontwikkelaars bij IO Interactive enige inspiratie hebben gehaald bij het geesteskind van Ian Fleming, maar hun koelbloedige moordmachine heeft weinig gemeen met de charismatische agent 007. Hoewel, in Silent Assassin vertoont Hitman toch tekenen van menselijkheid. Zo doet hij zijn best om uit de misdaadwereld te stappen, maar wordt hij er omwille van omstandigheden terug in getrokken. Wat onderscheidt Hitman 2 van zijn voorganger? De manieren van moorden zijn uitgebreid. Een vernieuwde game engine zorgt voor meer realistische animaties en mooiere licht- en schaduweffecten. En je hebt op elk willekeurig moment de mogelijkheid om je prestaties te bewaren. Het ontbreken van zo'n permanente save-optie was in de originele versie van de game een bron van frustratie. Wat onderscheidt Hitman 2 van andere games in het genre? Alle levels zijn niet-lineair. Je kan dus op verschillende manieren en via verschillende trajecten aan de meet geraken. Je kan als een gek om je heen schieten en alles neerhalen wat beweegt, of je kan bedachtzaam te werk gaan en enkel de directe tegenstander uitschakelen. Ook leuk: je kan de kleren aantrekken van een tegenstander die je net hebt gedood, om zo zijn handlangers in verwarring te brengen. En als je voor een gesloten deur staat, kan je die inbeuken en beginnen schieten, maar je kan ook door het sleutelgat gluren om een idee te krijgen van wat er zich achter de deur bevindt. Details die niet meteen in het oog springen, maar wel de kwaliteit van de game illustreren. door Bart Vandormael