November 1929

Het Museum of Modern Art opent zijn deuren in de Heckscher building op de hoek van Fifth Avenue en 57th Street. Zes afgehuurde kamers op de twaalfde verdieping worden gebruikt als expositieruimte, kantoren en bibliotheek. Doelstelling van het museum: het propageren van het Europese modernisme in de schilder- en beeldhouwkunst (en later in de architectuur) als nieuwe artistieke norm voor Amerika.
...

Het Museum of Modern Art opent zijn deuren in de Heckscher building op de hoek van Fifth Avenue en 57th Street. Zes afgehuurde kamers op de twaalfde verdieping worden gebruikt als expositieruimte, kantoren en bibliotheek. Doelstelling van het museum: het propageren van het Europese modernisme in de schilder- en beeldhouwkunst (en later in de architectuur) als nieuwe artistieke norm voor Amerika. Bij zijn tiende verjaardag krijgt het MoMA een permanente locatie (11 West 53rd Street) en een nieuw, toen ophefmakend gebouw dat met zijn gevel van gladde, witte vlakken een schrijn wordt ter ere van de Internationale Stijl. Het is een ontwerp van Edward Durell Stone (ook bekend van het Amerikaanse Theater, oorspronkelijk gebouwd voor de Brusselse wereldtentoonstelling van 1958) en Philip L. Goodwin. Directeur van de architectuurafdeling van MoMA en profeet van het functionalisme Philip Johnson bouwt een annex van gelijke hoogte aan het bestaande museum, met een gevel van glas en staalskelet in de lijn van de IIT campus in Chicago van zijn leermeester Mies van der Rohe. Inhuldiging van de Abby Aldrich Rockefeller beeldentuin, een briljante configuratie van stenen wandelpaden, platforms, vijvers, planten en fonteinen, ontworpen door Philip Johnson. De inmiddels 98-jarige nestor van de Amerikaanse bouwmeesters werd in 1949 beroemd met zijn eigen woonhuis, een glazen kubus, in New Canaan, Con- necticut. Later tekende hij met het AT & T hoofdkwartier in New York, waarvan de top naar een Chippendale ladekast verwijst, het opvallendste monument van de postmoderne esthetiek. Voor de 35e verjaardag van MoMA concipieert Philip Johnson een nieuwe oostelijke vleugel (opnieuw een wand van glas en staal, maar dit keer met afgeronde vensterramen), een tuinvleugel met nieuwe galerijen en renoveert hij de lobby. Opening van de nieuwe westelijke vleugel met zwartglazen appartementstoren (ten nadele van Philip Johnsons gebouw uit 1951), uitbreiding van het museum en herziene beeldentuin door Cesar Pelli, de Amerikaans-Argentijnse architect die in Manhattan het World Financial Center neerpootte en in Kuala Lumpur de Petronas tweelingtorens, de hoogste gebouwen ter wereld. Museum aan de 53e Straat gaat dicht voor grondige verbouwingen, een deel van de expositieruimte verhuist tijdelijk naar Queens. MoMA QNS vindt een onderkomen in een vroegere stapelplaats, heringericht door Michael Maltzan en Cooper, Roberts & Partners.20 november 2004MoMA viert zijn 75e verjaardag met een uitgebreid en totaal gerenoveerd museum. Het is de eerste grote buitenlandse opdracht van de Japanse architect Yoshio Taniguchi, die werd gekozen uit tien internationale architecten. Taniguchi, die in Japan al menig fel bejubeld museum bouwde, is een leerling van Kenzo Tange. Hij heeft een voorliefde voor geometrische en abstracte composities en ziet zijn MoMA-ontwerp als een synthese van alle bestaande gebouwen. Door Patrick DuynslaegherDe reorganisatie van MoMA komt op een moment dat NEW YoRK op weg lijkt om een nieuw Venetië te worden, een openluchtmuseum dat teert op vergane glorie.