VERHAAL & SETTING

Het hoofdverhaal start in 1715, in de gouden eeuw van de zeerover. Held van dienst is Edward Kenway, een Britse kapitein die zich tot piraterij laat verleiden en daarbij het zee- en landpad kruist met legendarische figuren als Zwartbaard, Calico Jack en Charles Vane. Als aanvoerder van een met kanonnen uitgeruste klipper maak je de Caraïbische Zee en de kusten van onder meer Kingston, Havana en Nassau onveilig. Er zijn ook heel wat verborgen extra's te ontdekken zoals kleine eilandjes, inhammen, jungles en ruïnes. Aanmeren of overboord springen en naar de k...

Het hoofdverhaal start in 1715, in de gouden eeuw van de zeerover. Held van dienst is Edward Kenway, een Britse kapitein die zich tot piraterij laat verleiden en daarbij het zee- en landpad kruist met legendarische figuren als Zwartbaard, Calico Jack en Charles Vane. Als aanvoerder van een met kanonnen uitgeruste klipper maak je de Caraïbische Zee en de kusten van onder meer Kingston, Havana en Nassau onveilig. Er zijn ook heel wat verborgen extra's te ontdekken zoals kleine eilandjes, inhammen, jungles en ruïnes. Aanmeren of overboord springen en naar de kust zwemmen volstaat om voet aan wal te zetten. Je kunt zelfs duikmateriaal aanschaffen en de zeebodem verkennen. Zeeavonturen vormden in de vorige Assassin's Creed een fris intermezzo. In AC IV behoren ze tot de grootste attracties. Bijna de helft van de game speelt zich af op het zilte nat. Rondvaren versterkt niet alleen het vrijheidsgevoel in de immens uitgestrekte spelwereld, maar voorziet ook in allerlei geestverstrooiende nevenactiviteiten. Zo kun je sloepen achtervolgen en hun koopwaar plunderen, drenkelingen redden, op haaien, orka's en walvissen jagen én heelder armada's kelderen. Dat allemaal terwijl je instructies naar de bemanning brult, aan het roer staat, zo de koers en snelheid bepaalt en de kanonnen controleert. De crew begint zelfs op jouw verzoek te zingen. Schepen enteren is veruit het spectaculairste onderdeel van de game: vaar voldoende dicht naast een gehavend schip, gooi enterhaken uit, sleep het schip dichterbij, bestorm met je handlangers en masse het dek en krijg al zwaardknokkend de bovenhand. De reacties van de geënterde schepen en hun bemanning maken elke aanvaring anders. Vooral op PS4 - waar we de game ter vergelijking al enkele uren op speelden - oogt het zeegedeelte vlijmscherp, met extra details aan de schepen, dynamischer golven en een verder strekkende horizon. Ook in het landonderdeel - waar je sleutelfiguren uitschakelt, in hooibalen schuilt en bouwwerken beklimt - heeft de PS4-versie grafisch een streepje voor. AC IV: Black Flag is niet zozeer de overtreffende trap van zijn voorganger, wel een logische evolutie die nog meer vrijheid, variatie en suspense garandeert. Lovenswaardig is ook dat de makers het piratenthema boeiend en historisch benaderen en zich zelden bezondigen aan opgeklopte romantiek of holle clichés. Om het met film te zeggen: AC IV blijft zeemijlenver uit de buurt van Pirates of the Caribbean en leunt veel dichter aan bij de rauwheid van Master and Commander (2003) en Mutiny on the Bounty (1962). AC IV mixt op virtuoze wijze eigenlijk twee games (het land- en het zeegedeelte) tot één kolkend geheel. De PS4-versie verschijnt 29 november. ASSASSIN'S CREED IV: BLACK FLAG PS3, XBOX 360, (PS4 IN NOVEMBER) UBISOFTGAMEPLAY ****GRAFIEK ****GELUID ****DIMITRI DEWEVER