HIGHWAY TO HELL

Voor wie nog geen vakantie geboekt heeft, of voor wie al aan de volgende zomer denkt: film- en reisbureau Dave Mestdach stippelt elke week een op maat gemaakte trip uit, gebaseerd op een iconische roadmovie. Deze week: Duel (1971), de trucker from hell-thriller waarmee de jonge Steven Spielberg voor het eerst zijn (banden)sporen naliet in de bioscoop.

[DE FILM]

In april 1971 publiceert Richard Matheson in Playboy een kortverhaal over een handelsreiziger die zonder aanwijsbare reden wordt gestalkt door een psychotische trucker die hem van de weg wil rammen. Het verhaal, gebaseerd op een bizar voorval dat fantasy- en horrorgigant Matheson zelf heeft meegemaakt, wordt opgepikt door een secretaresse bij ABC, die haar nog piepjonge baas, een zekere Steven Spielberg, vraagt of hij geen interesse heeft om het te verfilmen. De 24-jarige filmnerd, die tot dan toe enkel wat tv-werk heeft gedaan, reageert enthousiast en krijgt van de zender 450.000 dollar, 13 draai- en 10 montagedagen om er een tv-film van zeventig minuten van te maken in de reeks ‘Movie of the Week’. Het resultaat (met karakterkop Dennis Weaver als de geterroriseerde Joe Shmoe, de razend spannende asfaltduels en het hallucinante eindshot waarin het stalen monster in slow motion in het ravijn dondert – blijkt een kijkcijferknaller van formaat. De studiobobo’s van Universal zijn dusdanig onder de indruk dat ze het rastalent twee extra draaidagen geven om bijkomende scènes te schieten zodat Duel in Europa als een 90 minuten durende bioscoopfilm kan worden uitgebracht. ‘De Europese critici waren laaiend enthousiast,’ herinnert Spielberg zich, die dankzij Duel zijn eerste filmcontract bij Universal versierde. ‘Zij lazen er een allegorie in op de Amerikaanse klassenmaatschappij en een Bijbelse strijd tussen goed en kwaad. Voor mij was het gewoon High Noon op wielen.’

[DE REIS]

AANBEVOLEN VOOR

truckers die te lang en te vaak in de file hebben gestaan en die slome gezinswagens op het eerste rijvak hartgrondig beu zijn, kantoorklerken die snakken naar wat buitenlucht, gezinshoofden die een NMBS-abonnement overwegen en al de rest – u dus ook. UW MOTTO

‘Fear is the driving force.’ Of anders: ‘Terror in your rear view mirror.’ Prop voor vertrek uw handschoenenvak vol met valium en breng een extra jerrycan benzine mee om het aantal tankstops en rencontres met sociopathische truckers te beperken.

UW ROUTE

begint in downtown Los Angeles, passeert langs South Broadway en gaat vervolgens noordwaarts via de Golden State Freeway richting Bakersfield, California. De meeste mijlen legt u af op Route 14, die de Antelope Valley in de Mojavewoestijn doorkruist, met haltes in een tankstation in Acton en Chuck’s Cafe in Agua Dulce, tegenwoordig een Frans restaurant. Een mijl ten westen van Agua Dulce rijdt u – uiteraard geheel op eigen risico – de tunnel van de Soledad Canyon Road door, die de stadjes Palmdale en Santa Clarita verbindt. Fasten your seatbelts.

UW VERVOER

Indien u graag de prooi speelt en uw stuur- en overlevingskunsten test: opteer dan voor de compacte middenklasser Plymouth Valiant, van het bouwjaar 1970. Of 1971, indien u het model prefereert dat in de extra scènes voor de langere bioscoopversie werd gebruikt.

Als u liever anderen van de weg kart, neem de massieve Peterbilt 281. Zorg ervoor dat de trekker, met zijn karakteristieke, nauwe neus en vlindermotorkap, er zo roestig en stoffig mogelijk uitziet zodat u op geen enkel moment aan het stuur kunt worden gespot. Let er ook op dat er voldoende rook uit de uitlaat komt, schilder ‘Flammable’ op de tankwagen en hang besmeurde nummerplaten uit diverse staten aan uw bumper. In een ideale wereld bestuurt u het enige overgebleven exemplaar van de Peterbilttrucks die voor de film werden gebezigd. Tenminste, als u de toestemming krijgt van het Brad’s Classic Trucksmuseum in North Carolina, waar het gevaarte zich bevindt. ONZE SOUNDTRACKTIP

Brush Those Tears from Your Eyes, een ballade uit 1948 geschreven door Al Trace en later de hitparade in gezongen door Nat King Cole, is de enige song die op de soundtrack van Duel te horen is. Andere iPod-tips om de brullende truckmotoren mee te verjagen zijn King of the Road van Roger Miller, Truck Drivin’ Man van Lynyrd Skynyrd, Truckin’ van Grateful Dead én – uw lijflied wanneer een tientonner constant aan uw bumper kleeft – Highway to Hell van AC/DC.

HOED U VOOR

Schoolbussen die langs de weg staan met motorpech, vrachtwagenchauffeurs die met een handgebaar duidelijk maken dat u rustig kunt inhalen en echtgenotes die aan de telefoon over uw gebrek aan assertiviteit zeuren, terwijl u on the road uw vege lijf aan het riskeren bent.ROAD MOVIE, USA

Vanaf 18/7 tot 29/8 in Cinematek, cinematek.be

VOLGENDE WEEK

Two-Lane Blacktop van Monte Hellman

DOOR DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content