GEZIEN OP INNERLIJKE REIZEN, MAISON PARTICULIÈRE, BRUSSEL, TOT 30/6
...

GEZIEN OP INNERLIJKE REIZEN, MAISON PARTICULIÈRE, BRUSSEL, TOT 30/6 Je ziet hem nauwelijks, maar hij staat er wel degelijk: de Chinees Liu Bolin (40), ook bekend als 'de onzichtbare man'. Zijn gezicht en kleren zijn helemaal beschilderd in de kleuren van de tijdschriftenrekken achter hem. Tegen dat Liu helemaal klaargemaakt is voor de foto, kunnen er tot tien uur verstreken zijn. Hem beschilderen gebeurt door leerling-kunstenaars en assistenten van de inmiddels beroemde Chinese kameleon. Voor de reeks Hiding in New York maakte Liu foto's op bekende plaatsen in de stad. Hij verdampte tegen de flanken van de Charging Bull, de imposante bronzen stier van Arturo di Modica in Wall Street, en hij ging op in de Freedom Tower, het nieuwe bouwwerk op de plek waar tot 11 september 2001 de Twin Towers stonden. De foto's maken deel uit van het grotere Hiding in the City, een reeks waarin de kunstenaar versmelt met zowat elke denkbare achtergrond. Hij verdween tegen rekken met frisdrank, werd visueel opgeslorpt door affiches en boomstronken, en ging op in de ingang van de Verboden Stad, in de Chinese Muur en in het Venetiaanse San Marcoplein. Met elke nieuwe foto wordt zijn werk nog wonderlijker en subtieler dan het al was. Al dat verdwijnen is terug te voeren tot de afbraak van 'kunstenaarsdorp' Suo Jiacun in Beijing. Liu en andere kunstenaars hadden daar een werkplek, maar in 2005 besloot de overheid de wijk plat te gooien. Er moesten voorzieningen komen voor de Spelen. Voor de bewoners zat er weinig anders op dan te verdwijnen. Zo maakte Liu zijn eerste Hiding-portret: hij beschilderde zichzelf zodat hij onzichtbaar werd tegen de achtergrond van zijn vernielde studio. Voor de kunstenaar gaan de foto's over het idee dat je wordt opgeslokt door de omgeving, of eerder nog door de politieke en sociale regels van een samenleving. In Hiding in the City wordt de mens gereduceerd tot niets. Naast een vlag of een symbool van economische strijdvaardigheid heeft een individu nauwelijks nog iets te betekenen, vindt Liu. Hiding in New York #3 is te zien op Innerlijke reizen, een royaal gestoffeerde expo met hoge droomcoëfficiënt. Belgische en internationale verzamelaars presenteren in Maison Particulière werken uit hun collectie. Elke collectioneur kreeg een salon ter beschikking en richtte dat naar eigen inzicht in rond het overkoepelende thema. Zo vind je een woeste surreële bomenrij van Angelo Musco, mystieke zonnestralen van Robert Longo en gegraveerde liefdesmessen van Carlos Aires. Door de uiteenlopende voorkeuren van de verzamelaars werd het een expo met wisselende sferen en stijlen. Weelderig is het it-woord. ELS FIERS