De dag dat het zonlicht niet meer scheen, het inspireerde Peter Brosens en Jessica Woodworth tot de ecologische doemfabel Het vijfde seizoen. ‘Iemand noemde onze film een ode aan een nieuwe dageraad.’ ?

Warmterecords die sneuvelen, bomen die omvallen, bijen die uitsterven. Er zit iets grondig scheef met ons ecosysteem. Ook Peter Brosens en Jessica Woodworth – de Belgisch-Amerikaanse regietandem die eerder de arthousefabels Khadak (2005) en Altiplano (2008) afleverde – maken er zich zorgen over. In Het vijfde seizoen, het derde deel van hun ecotrilogie, wordt de wereld getroffen door een mysterieuze, allesomvattende natuurramp. Het vijfde seizoen werd gedraaid in een plattelandsdorpje in de Condroz, waar het koppel ook zelf al enkele jaren woont. Daar krijgen we, in hun poëtische, magisch-realistische stijl, te zien hoe verschillende dorpsbewoners met de klimatologische en existentiële crisis omgaan: een imker (Sam Louwyck) en zijn gehandicapte zoon, een verkouden prostituee, een depressieve kippenkweker (Peter Van den Begin)…

‘Onze eerste twee films gingen over de mens die de natuur bedreigt’, legt Brosens uit van op het Lido in Venetië, waar Het vijfde seizoen in september meedong naar de Gouden Leeuw. ‘Nu is het moeder natuur die de mens bedreigt. Ons basisidee was: wat als de lente uitblijft? Wat als alles stopt met groeien? Uit die vraag – of beter: die doemgedachte – is Het vijfde seizoen gegroeid.’

Zijn jullie dan zo pessimistisch?

JESSICA WOODWORTH: We zijn realistisch. We zitten met een groot en complex probleem en ik kan alleen maar hopen dat iemand weet hoe we dat moeten oplossen. Het enige wat wij als filmmakers kunnen doen, is een alarmerend sprookje maken. De vier seizoenen kennen we – die zijn ons door de natuur gegeven – maar wat het vijfde wordt: daar zullen we met zijn allen over beslissen.

PETER BROSENS: Iemand noemde onze film een ode aan de dageraad van een nieuwe mensheid. Daar moest ik toch even bij gaan zitten. (lacht) Anderen vinden hem somber en akelig. Maar niemand blijft er onbewogen bij en dat is waar we op hoopten.

Net als Khadak en Altiplano valt de film op door zijn mooie cinematografie, in dit geval van de jonge Hans Bruch Jr.

BROSENS: We hadden zijn werk voor Gust Van den Berghe gezien en wisten meteen: dat is de man die we zoeken. Hij is Belgisch, dus hij kent het landschap. Hij is het gewoon om met een kleine crew en natuurlijk licht te werken. En hij is flexibel, wat cruciaal was, aangezien we maar 31 draaidagen hadden en het weer voortdurend omsloeg.

Was dat lastig, alle seizoenen uitbeelden in 31 draaidagen?

BROSENS: Heel lastig. We hebben gedraaid in de winter en we hebben het draaischema 27 keer moeten aanpassen.

WOODWORTH: Toen we die zomerbarbecuescène aan het draaien waren, begon het onverwachts te sneeuwen. Grote paniek, want we hadden amper twintig minuten om de scène te herschrijven. Alles is dus in één take gedraaid.

BROSENS: Achteraf bekeken was die sneeuw een zegen. De film gaat tenslotte over de natuur die uit balans is en plots krijg je, midden in de zomer, een sneeuwbui: simpel en briljant. Alsof moeder natuur meeschreef aan het script.

Dit is het laatste deel van jullie ecotrilogie. What’s next?

WOODWORTH: Een komische roadmovie, een absurd sprookje dat Kebab Royal heet. Over de laatste koning der Belgen die verloren loopt op de Balkan. Het wordt verhalender en toegankelijker dan onze vorige films.

BROSENS: ‘Ontheemding is de essentie van zowel poëzie als komedie’, heeft ooit iemand gezegd, dus Kebab Royal wordt nu ook weer geen totale breuk met ons verleden. Bovendien bevat Het vijfde seizoen de nodige absurde humor. Denk maar aan de scènes met Peter Van den Begin. Hij is hilarisch en een fantastisch acteur.

Jullie films halen internationale topfestivals, maar het zijn allesbehalve crowdpleasers.

BROSENS: We maken inderdaad geen publieksfilms, maar wel films voor een publiek. We werken met subsidies en dus hebben we verantwoordelijkheid naar de gemeenschap toe. Onze films zijn geen egotrips, maar persoonlijke visies op universele problemen met universele emoties. Dat Het vijfde seizoen werd geselecteerd voor Venetië is daar een mooi bewijs van, zoals Khadak en Altiplano ook al de wereld rond zijn gegaan, zij het op beperkte schaal. Het probleem met onze films is: je kunt ze niet labelen en dat is lastig in deze business, die alsmaar commerciëler wordt.

HET VIJFDE SEIZOEN

Vanaf 23/1 in de bioscoop.

DOOR DAVE MESTDACH

Peter Brosens

‘WE FILMDEN EEN ZOMERSE BARBECUE EN HET BEGON TE SNEEUWEN. ALSOF MOEDER NATUUR MEESCHREEF AAN HET SCRIPT.’

JESSICA WOODWORTH

‘VIER SEIZOENEN KENNEN WE AL, WAT HET VIJFDE ZAL WORDEN, DAAR ZULLEN WE MET ZIJN ALLEN OVER BESLISSEN.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content