Als een tv-zender zijn logo verandert, gaat dat meestal gepaard met een grote reclamecampagne – herinner u de vele spotjes toen vtm enkele jaren geleden de huisstijl omgooide. Zeker als het de eerste aanpassing is sinds het ontstaan van de zender bijna dertig jaar geleden, zou je verwachten dat er enige ruchtbaarheid aan wordt gegeven. MTV heeft de verandering aan zijn logo vorige week echter doorgevoerd zonder er al te veel drukte rond te maken. Toegegeven, aan het bekende embleem van de muziekzender die in 1981 van start ging – de hoekige ‘M’ met de ‘TV’ in graffitistijl erop gespoten – is niets gewijzigd, maar de ondertitel is wel weggevallen. Voortaan komt MTV op het tv-scherm zonder dat er nog ‘music television’ onder staat, althans in de VS: in Europa blijft de ondertitel voorlopig nog.

Het verdwijnen van ‘music television’ is het einde van een tijdperk. De omroep ging in 1981 van start als een plaats waar clips eindelijk ernstig werden genomen, en lag zo aan de basis van de creatieve en zakelijke boom van de muziekvideo – Video killed the radio star, weet u wel. Door de jaren heen werden er op de zender echter steeds meer ‘echte’ programma’s uitgezonden, meestal reality of lichtvoetige docusoaps. Sommige daarvan werden grote successen: in 1992 ging MTV bijvoorbeeld van start met The Real World, een soort Big Brother avant la lettre waarin enkele jongens en meisjes samenwoonden in een appartement en door cameraploegen gevolgd werden. Tien jaar later gaf de zender met The Osbournes het startschot voor de golf ‘celeb-reality’ en ook de stunts van Johnny Knoxville en co in Jackass (2000) kregen heel wat navolging. Vandaag staat het uitzendschema van MTV vol met reeksen als Sweet Sixteen, The Hills, Cribs en 16 & Pregnant, en blijft er nog weinig plaats over voor muziekvideo’s. ‘Voor de jonge kijkers van nu staat MTV niet meer voor ‘music television”, zo vertelde het Amerikaanse nethoofd in de krant The Los Angeles Times. ‘We hebben lang getwijfeld of we die ondertitel zouden wegdoen omdat we dat heiligschennis vonden, maar nu leek de tijd rijp.’

Ironisch genoeg keert MTV met de wijziging op één vlak wel terug naar de bron. Toen designer Frank Olinsky begin jaren 80 de opdracht kreeg om een logo voor de nieuwe muziekzender te ontwerpen, kwam hij op de proppen met de beroemde letters. Zijn vondst kreeg echter pas het groene licht nadat de bazen van MTV er ‘music television’ onder hadden geplaatst, om wat meer uitleg te geven aan de kijkers. Bijna drie decennia later komt het originele ontwerp van Olinsky dus eindelijk op het scherm.

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content