Vorig jaar al trok Focus naar de ‘King Kong’-set in Nieuw-Zeeland om Jackson & Co maandenlang op de voet te volgen. Al die tijd hielden wij nauwgezet en plichtsbewust een schriftje bij. Ziehier het resultaat: enkele cijfers uit ons ‘King Kong’-archief.

‘KING KONG

VANAF 15/12 IN DE BIOSCOOP

EXTRA OP WWW.FOCUSKNACK.BE

EEN BEZOEK AAN DE SET VAN KING KONG.

207.000.000

Het kostenplaatje in dollar van de grootste monsterfilm aller tijden, die meteen ook de duurste film van het jaar is. Daarmee overschrijdt Jackson de oorspronkelijke begroting met 57 miljoen dollar. Filmstudio Universal zal zijn verspilzucht ongetwijfeld met de glimlach vergeven, tenminste wanneer hij straks het succes van zijn Lord of the Rings-trilogie weet te benaderen. Wereldwijd brachten de verfilmingen van Tolkien om en bij de drie miljard dollar in het laatje – ruim voldoende om elke hobbit voortaan wekelijks te trakteren op een pedicure.

1970

Het jaartal waarin de negenjarige Peter Jackson een eerste poging ondernam om King Kong te verfilmen. Nadat de monsterfanaat het origineel op tv had gezien, ging hij meteen aan de slag met de 8-millimetercamera die zijn ouders net hadden gekocht. Met een hoop boetseerklei maakte de topregisseur in spe allerlei monsters, om die vervolgens met stop-motion tegen een kartonnen achtergrond leven in te blazen. Een gebrek aan metier, medewerkers en middelen en een teveel aan huiswerk zorgden ervoor dat het nooit tot een afgewerkt kortfilmpje zou komen, al had Jackson zijn roeping meteen gevonden. ‘ King Kong is zonder twijfel de film die het meest invloed op mij heeft gehad’, zei Jackson toen we hem in november vorig jaar ontmoetten op de set in Nieuw-Zeeland. ‘Met dit project gaat een droom in vervulling, want King Kong blijft ook nu nog de meest perfecte combinatie van escapisme, avontuur, romantiek en mysterie, oftewel alles wat me ooit zin heeft gegeven om zelf films te maken.’

20.000.000

De gage die Peter Jackson vooraf kreeg uitbetaald is het grootste bedrag dat ooit op de bankrekening van een regisseur werd overgemaakt. In elk geval is het cijfer obsceen en grappig tegelijkertijd, zeker als je bedenkt dat Jackson in 1987 zijn carrière op gang schoot met het horrorfilmpje Bad Taste, dat hij met eigen zakgeld en de hulp van een handvol vrienden voor amper 150.000 dollar ineenknutselde. Jackson-aficionado’s kunnen evenwel gerust zijn: gelet op de flamboyante Hema-hemdjes en de teenslippers waarmee de man op de King Kong-set rondflaneerde, lijkt het geld hem vooralsnog niet te corrumperen.

180

Het aantal minuten dat de definitieve cut van King Kong bij benadering zal duren. Daarmee wordt deze update dubbel zo lang als het origineel uit 1933, terwijl er aan de pitch amper werd gesleuteld: een monstergorilla wordt door een expeditieteam van een eiland geplukt, wordt verliefd op een blonde starlet en komt aan zijn einde bij een fatale klauterpartij op de Empire State Building. De film loopt daarmee een half uur langer uit dan Universal oorspronkelijk om commerciële redenen had voorzien. Jacksons argumentatie: ‘De langere versie is beter, spannender en genuanceerder. Universal stemde er dan ook zonder problemen mee in.’ Lees: ‘Als Universal mij 20 miljoen dollar betaalt, moeten ze ook niet zeuren wanneer ik overuren maak.’

800

Het aantal miniatuurshots dat King Kong bevat. In de WETA Workshop (het productieatelier dat eerder al de decors, kostuums en maquettes voor The Lord of the Rings leverde) werden door de 172 voltijdse werknemers 42 studiosets op schaalmodel gebouwd. Die moeten Skull Island, Manhattan en een ongerepte jungle voorstellen, met de hulp van een batterij hightechcomputers, speciaal ter plekke gekweekte flora (20.000 planten!) en mechanisch geanimeerde Kong- en dinosauruspoppen. Brein achter deze gigantische onderneming is Richard Taylor, de special effects-goeroe die eerder al vier Oscars in de wacht sleepte voor zijn knutsel-, naai-, teken-, grime- en tuinierwerk voor The Lord of the Rings. ‘Voor die film hebben we vijf en een half jaar gewerkt aan 72 miniatuursets’, licht Taylor toe. ‘Nu hadden we ongeveer één jaar voor 42 King Kong-sets. Ik hoef je dus niet te vertellen dat het er dit keer heel wat intensiever toeging. Gelukkig werken we al samen met Peter sinds zijn poppenfilm Meet the Feebles, dus wisten we op voorhand waaraan we begonnen.’

1933

Het jaar waarin de originele monsterprent van Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack werd uitgebracht, toen nog met een 30 centimeter hoge gorilla uit plasticine. Als hommage aan de RKO-klassieker – de film werd een monstersucces en redde de studio van het faillissement – speelt ook de update van Jackson zich anno 1933 af, toen Amerika moest afrekenen met de Grote Depressie.

10-10-2005

De datum waarop het verrassende ontslag van componist Howard Shore werd aangekondigd. Hoewel Shore eerder al de Oscarwinnende muziek schreef voor The Lord of the Rings en toen al enkele weken met King Kong aan de slag was, besloten hij en Jackson alsnog ‘in vriendschap’ uiteen te gaan wegens ‘artistieke meningsverschillen’. Exit Shore dus, en enter James Newton Howard, de componist van onder andere The Sixth Sense en Batman Begins. Hij kreeg amper vijf weken de tijd om het drie uur durend epos alsnog van een gepaste score te voorzien.

21

Het aantal dagen dat Andy Serkis doorbracht in de Rwandese jungle om er de lokale gorilla’s te bestuderen. Zoals Serkis eerder al fysiek en mimisch model stond voor de Gollum uit The Lord of the Rings, staat hij dit keer model voor de digitaal tot leven gewekte Kong. De Britse acteur kreeg eerst allerlei markeerpunten op zijn lichaam geplakt, werd vervolgens tussen blue screens en green screens gezet, brulde, liep en huilde daarna als een gorilla, waarbij van elke gelaatsuitdrukking en beweging een digitale scan werd gemaakt. Uiteindelijk werden die scans in een computerdecor geïntegreerd, waarop Serkis’ lichaam werd vervangen door dat van de digitale Kong – een ontwerp waaraan overigens tot enkele weken geleden nog volop werd gesleuteld.

1500

Het aantal shots waarbij er hypergeavanceerde computermanipulatie aan te pas kwam. Niet alleen Kong wordt uit bits en bytes opgetrokken, maar ook alle prehistorische beesten, New Yorkse wolkenkrabbers en Atlantische watermassa’s die je in de film te zien krijgt werden volledig met de computer gemaakt. Verantwoordelijke voor dit huzarenstukje: WETA Digital, de filmstudio uit Wellington die eerder ook al het gros van de computereffecten verzorgde voor The Lord of the Rings, I Robot, Master and Commander, Van Helsing en Kingdom of Heaven.

1997

Het jaar waarin Jacksons eerste serieuze poging om King Kong te verfilmen in extremis werd geaborteerd, hoewel een budget, een script en een production design toen al waren goedgekeurd. Universal vreesde te veel concurrentie van monsterfilms als Columbia’s Godzilla en Disney’s Mighty Joe Young. Acht jaar en een Lord of the Rings-trilogie later schiet er van dat aanvankelijke Kong-project evenwel weinig over. ‘Het oude scenario werd helemaal herschreven’, aldus Jackson. ‘Het las als een poging om een lichtvoetige, Indiana Jones-achtige avonturenfilm te maken. De les die ik uit The Lord of the Rings heb geleerd, is dat je zelfs fantastische verhalen als dit best op een zo realistisch mogelijke manier brengt. Vandaar dat King Kong uiteindelijk veel donkerder en psychologischer is geworden.’

1-04-2005

Om een geintje zit Jackson nooit verlegen, en al helemaal niet op 1 april. Dat is de datum waarop Jackson het bericht de wereld instuurde dat hij ondertussen ook begonnen was met twee sequels: Son of Kong en King Kong: Into the Wolf’s Lair, zogezegd voorzien voor 2006. Een practical joke uiteraard, zeker gezien de synopsis van Son of Kong zich aankondigde als de ‘film waarin Kong Junior zou worden omgord met een batterij superwapens om de strijd aan te binden met genetisch gemanipuleerde gedrochten die door Hitler werden gekweekt.’ Hoewel, met recente Hollywood-idiotieën als Van Helsing, Alien Vs Predator of Doom in het achterhoofd weet je natuurlijk maar nooit.

3

Het aantal vingers van de t-rexen waarmee Kong straks de titanenstrijd aangaat. Wetenschappelijk staat nochtans vast dat de poot van een tyranosaurus slechts twee vingers telt. Waarom de prehistorische beesten er in deze update dan toch drie meekregen? Simpel: omdat de t-rexen in het origineel ook drie vingers hadden, en Jackson daarmee hommage brengt aan zijn ‘favoriete film aller tijden’.

Door Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content