VANCE & VAN HAMME
...

VANCE & VAN HAMME DARGAUD, 48 BLZ., euro5,25 (SPECIALE LUXE-UITVOERING euro48,5) 2005 is een belangrijk jaar voor de Spaanse Vlaming William Van Cutsem, alias Vance. Hij werd enkele weken geleden 70 jaar, publiceert de voorlaatste episode van XIII op scenario van Jean Van Hamme en mag in december de Vlaamse Cultuurprijs voor de Strip in ontvangst nemen op de Stripdagen in Turnhout. De Cultuurprijs of Bronzen Adhemar is dit jaar dus een soort oeuvreprijs voor een publiekslieveling, een mediatiek dankbare keuze voor een Vlaming met een grote internationale uitstraling, die meer als verdienstelijk ambachtsman dan als kunstenaar geboekstaafd staat. Een beetje te vergelijken met de Gouden Uil uitreiken aan Pieter Aspe. Vances houterige, maar stevig gedocumenteerde realisme heeft zijn historische verdienste als een van de definiërende stijlen voor het weekblad Kuifje van de jaren zestig. Hij tekent leesbaar en slaagt erin om heel verschillende decors en personages neer te zetten, al lijken zijn hoofdpersonages in verschillende reeksen vaak op elkaar. Uit Het goud van Maximiliaan blijkt nog maar eens dat Vances esthetiek de laatste veertig jaar eigenlijk nauwelijks geevolueerd is. Vrouwenkapsels, avontuurlijke landschappen of Mexicaanse slechteriken kunnen er nog even uitbundig stereotiep uitzien als in Vances oude reeksen Ringo of Bruno Brazil. De grote ster van XIII is dan ook - tot spijt van Vance - altijd Jean Van Hamme geweest, die de reeks van meet af aan als een slim kat-en-muisspel met de lezer heeft opgevat. Sinds het vorige album zet Van Hamme geen nieuwe dwaalsporen over de identiteit van XIII meer uit, maar probeert hij de loshangende eindjes in zijn netwerk van personages en feitjes samen te brengen. In Het goud van Maximiliaan lost hij het raadsel van de verdwenen goudschat uit De drie zilveren horloges op, en bereidt hij de grote finale van zijn laatste album voor, dat voorlopig gepland is voor voorjaar 2007. Positief is dat er weer vaart in de serie zit, maar de emoties van het hoofdpersonage blijven ook in het zeventiende deel nog ongeloofwaardig. Zou dat dan aan het scenario of aan de expressiearme vertolking van Vance liggen? We zullen het weten wanneer Vance met andere scenaristen doorgaat. Gert Meesters Gert Meesters