Het eclatante verkoopsucces van Dan Browns roman heeft er alvast voor gezorgd dat het Parijse Louvre meer bezoekers over de vloer gekregen heeft. Volgens kunsthistoricus en Louvre-gids Jacques Le Roux zullen die cijfers met de release van de film alleen maar stijgen. Le Roux is overigens erg te spreken over Browns boek. 'Hij heeft het collectieve geheugen van het Louvre gebruikt en het tot een personage omgeplooid. Sommige geruchten over het museum brengt hij op een hoogdramatische manier samen en het boek is slim in zijn analyse van schilderijen. De glazen piramide die het plein voor het Louvre beheerst, telt in het boek bijvoorbeeld 666 glazen, het duivelse symbool van het kwaad. In werkelijkheid zijn het er echter 693 of 698, naargelang men er de glazen deuren bijtelt. De piramide werd door de architecten gezien als een symbool van het hart. Maar Mitterrand, onder wie het werd opgetrokken, werd ook de sfinx genoemd. Brown speelt dat handig uit door er net als de Egyptenaren een symbool van de dood van te maken.'

De controverse rond De Da Vinci Code gaat Le Roux evenwel te boven. 'Brown heeft bewust een aantal zaken in zijn roman gestopt die niet kloppen, om duidelijk te maken dat het om fictie gaat. In het boek hangt de Mona Lisa bijvoorbeeld tegenover een schilderij van Botticelli. In werkelijkheid hangt het tegenover De bruiloft van Kana, een monumentaal, door de inquisitie veroordeeld doek van Veronese.' Behalve de Mona Lisa - het beroemde schilderij met de mysterieuze glimlach trekt zowel boek als film op gang - hangen er in het Louvre nog een viertal olieverfdoeken van Da Vinci, waaronder Anna te Drieën, volgens Le Roux is dat Da Vinci's mooiste schilderij. 'Sigmund Freud heeft er zich lange tijd voor geïnteresseerd toen hij in 1885 neurologie studeerde in Parijs. Later heeft hij een psychoanalytische biografie over Da Vinci geschreven. Brown doet net hetzelfde als wat Freud deed in zijn tijd. Alleen hadden de mensen vroeger een meer klassieke opvoeding en was de symboliek die in de schilderkunst gebruikt werd, bekend. Nu interpreteren we die beeldtaal anders. Wist je trouwens dat met de Mona Lisa ook de conceptuele kunst geboren is? Het schilderij werd in 1911 gestolen. De mensen kwamen toen naar de nagel in de muur kijken op de plaats waar het doek normaal moest hangen.'

(L.J.)