'Ik weet dat de critici de film zullen haten. Ze haten hem nu al. Gewoon het feit dat we er nog een willen maken, vinden ze al verschrikkelijk. Ze zullen naar de film gaan kijken gewoon om te kunnen zeggen dat ze hem gezien hebben, maar eigenlijk zouden ze vandaag hun recensie al kunnen schrijven. En de fans, die zullen ook altijd kritiek hebben. Als je film niet precies is zoals zij die in gedachten hadden, dan zijn ze daar kapot van. Dus het enige wat we kunnen doen, is wachten op de tomaten en de rotte eieren die op ons af zullen komen.'

Met die quote, enkele weken geleden in Vanity Fair, joeg George Lucas fans en critici al bij voorbaat op de kast. Maar de man achter Star Wars en de scenarist van Indiana Jones and The Kingdom of the Crystal Skull heeft in interviews her en der nog een paar opmerkelijke uitspraken gedaan.

'Ik noem deze film 'The Movie of Dorian Gray', omdat niemand veranderd is. Iedereen ziet er nog exact hetzelfde uit als vroeger, en Steven regisseert precies op dezelfde manier als twintig jaar geleden. Het is alsof je in een grote, oude comfortabele zetel van vroeger gaat zitten.'

Vroeger had je één of twee actiefilms per jaar, nu zijn er tien, de een nog groter of waanzinniger dan de andere. Wel, The Kingdom of the Crystal Skull is niet bigger and better, het gewoon meer van hetzelfde. Als je vroeger fan was, zul je dat nu opnieuw zijn. Maar als je F16's verwacht die onder een autosnelweg doorvliegen, blijf dan maar weg.

Steven zat onlangs te klagen: 'Oh George, alles staat al op het internet.' En ik zei hem: 'Steven, dat maakt toch geen verschil. Jaws was eerst een boek en zie hoe dat is afgelopen. Je kunt zelfs de scène waarin Indy sterft in de trailer stoppen en het zou nog niets uitmaken.' (ironisch) Maar dat heeft hij toch maar niet gedaan.'

'Wij maken mysteries die rond een bovennatuurlijk object draaien. Een beetje zoals The X-Files, maar met in plaats van aliens de Heilige Graal of de Ark des Verbonds. Het is belangrijk dat dat object ook echt bestaat, of dat mensen tenminste geloven dat het echt bestaat. Ten tijde van Jaws wou de filmstudio een haai van tien meter lang. Maar Spielberg zei: 'Dat bestaat niet. Maar er is wel ooit een haai gevangen van zeven meter, dus zullen wij er één gebruiken van acht meter.' Dat is het verschil: wij rekken de werkelijkheid gewoon een beetje op.'