(1) Taniguchi
...

(1) Taniguchi Casterman, (collectie Romans), 232 blz., euro17,5 (2) Taniguchi Casterman, (collectie Romans), 198 blz., euro19,5 Jiro Taniguchi heeft al lang een voorkeur voor nostalgische, trage verhalen in een heel delicate tekenstijl. Zijn eerste twee boeken die in het Nederlands verschenen, maakte hij speciaal voor een internationaal publiek: De magische berg en De wandelaar. Met Herinneringen 1 en Een dierentuin in de winter is nu ook Taniguchi's allerbeste werk in onze taal beschikbaar in het formaat dat de man het best ligt: zwart-witte strips van een flinke dikte. Het tweedelige Herinneringen - in ons beste Japans: Harukana Machi E - won terecht de scenarioprijs op het festival van Angoulême in 2003. Taniguchi laat zijn alter ego Hiroshi als veertiger per ongeluk de trein nemen naar zijn geboortestad. Ter plekke valt hij flauw en ontwaakt hij als veertienjarige in 1963. Zo krijgt hij de kans om een schimmige periode uit zijn jeugd opnieuw te beleven, maar dan met voorkennis van de toekomst. Door zijn volwassen instelling verandert hij zijn eigen verleden: zo heeft hij veel betere schoolresultaten en veel meer succes bij de meisjes. En intussen probeert de jongen ook aan te voelen waarom zijn vader op zekere dag spoorloos zal verdwijnen. Ondanks de raadselachtige tijdsprong maakt Taniguchi er geen hocuspocusverhaal van. Hij gebruikt de magie vooral om zijn jeugd in de regio Tottori in zijn verhaal te verwerken. De tekenaar haalt met zichtbaar genoegen herinneringen op aan het traditionele kleinsteedse Japan, dat ondertussen in de plooien van de geschiedenis is verdwenen. Een dierentuin in de winter is Taniguchi's recentste boek. Net zoals Herinneringen heeft hij het gevoed met autobiografische elementen. De jonge reclametekenaar Hamaguchi komt in de jaren 60 haast toevallig in de studio van manga-auteur Kondo terecht. Langzaam begint hij de droom te koesteren om zelf een manga te maken, maar er is een ontmoeting met een ziek meisje voor nodig om hem echt te laten doorzetten. Taniguchi portretteert de veelzijdige microkosmos van een stripstudio zonder dat het een verhaal voor stripfanaten wordt. De karakters en de emoties eisen meer aandacht op dan het vakgebied, waardoor het niet uitmaakt of het nu over strips gaat dan wel over wielrennen. Gert Meesters