DE DOOD OP DE HIELEN. THÉ LAU COMPONEERDE EEN MELANCHOLISCHE BROK LEVEN EN EEN INTRIGEREND VADER-ZOONVERHAAL.

THé LAU

VASSALLUCCI, 176 BLZ., a 15,95

Hemelrijk

Matteus Lau is oprichter, zanger en vooral muziek- en tekstschrijver van de Nederlandstalige rockband The Scene. In 2000 debuteerde hij met de verhalenbundel De sterren van de hemel, en nu, op 52-jarige leeftijd, giet hij zijn geheel eigen gevoel voor tekst en muziek voor het eerst in romanvorm: ‘Ik heb het schrijven van een muziektekst wel eens vergeleken met het trekken van een sprint en het schrijven van een roman met het lopen van een marathon. Het is heel ander werk dat ook een andere routine vergt. Een muziektekst kan je bij wijze van spreken op een bierviltje schrijven, of een idee onthouden en het later uitwerken, maar voor het schrijven van een roman moet je echt gaan zitten, het verhaal construeren. Toch is het niet zo dat het romanschrijven helemaal niets te maken heeft met wat ik als muzikant doe. Ook voor dit verhaal vond ik muzikaliteit zeer belangrijk: het ritme moest goed zitten, ik let zeer sterk op melodie, op de klank van woorden, en ook de harmonie is uitermate belangrijk – de liefdesscènes met Laura waren in dat opzicht essentieel.’

Hemelrijk speelt zich af tijdens de laatste dagen van Casper Hemelrijk. Min of meer geveld ligt hij te bed; hij dommelt, doezelt, droomt en haalt jeugdherinneringen op. Casper vertelt driftig al zijn herinneringen aan Joris, een jongen van midden twintig, getrouwd en vader van een dyslectisch zoontje. Joris doet boodschappen en verzorgt de tuin voor Casper en zijn vrouw Hester. ‘Joris blijft bij Casper op bezoek gaan omdat hij meent dat hij iets zal opsteken van de contacten, maar telkens wanneer het over iets belangrijks begint te gaan, wimpelt Casper de conversatie af.’ Casper is een bijzonder grappige en fijne schets van Lau’s vader. ‘Plus een resem medische problemen’, zegt Lau. ‘Het is Caspers doodsangst die hem voortstuwt in zijn vertellingen. Ik heb geen doodsangst, maar wel angst om net als Casper bejaard en ziek te worden. Het is een weinig aantrekkelijk vooruitzicht en net zoals de angst Casper stuwt om te vertellen, heb ik de laatste jaren de werkdruk enorm opgevoerd.’ Hemelrijk is een zeer gewikt en gewogen, zorgzaam stukje leven (de beschrijving van Lau’s ouderlijk huis alleen al loont de moeite), een geraffineerde en intrigerende schets van de relatie tussen vader en zoon, en – als Casper uiteindelijk het achterste van zijn tong laat zien – een verhaal met een rake pointe. Hans Comijn

Hans Comijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content