Wie Helmut Newton zegt, denkt meteen aan koele, provocerende foto's van lange, blote vrouwen op naaldhakken en in fetisjpakjes, alsof ze heel erg zelfbewuste domina's en mannelijke lustobjecten tegelijk zijn. Susan Sontag noemd...

Wie Helmut Newton zegt, denkt meteen aan koele, provocerende foto's van lange, blote vrouwen op naaldhakken en in fetisjpakjes, alsof ze heel erg zelfbewuste domina's en mannelijke lustobjecten tegelijk zijn. Susan Sontag noemde het werk misogyn, Isabella Rossellini en Charlotte Rampling vinden het net feministisch, zo getuigen ze samen met andere ex-modellen zoals Grace Jones en Claudia Schiffer in deze docu over de in 2004 overleden modefotograaf. Regisseur Gero von Boehm gaat nooit diep in op de controverse die Newtons iconische werk omringde, al wordt die ook hier gretig gebruikt als verkoopargument. En wie was die 'naughty boy' die als Joodse jongen bewonderend keek naar de nazipropaganda van Leni Riefenstahl nu écht? Het wordt ondanks de backstagebeelden en archiefclipjes evenmin duidelijk. Wie zal erom malen? Newtons foto's plagen en prikkelen nog steeds, als relicten van een recent verleden waarin zowel kunst als kitsch nog niet als slaven werden gekneveld door de meesters van de politieke correctheid.