SCHIETHISTORIE

De populairste first-person shooters van vandaag - Call of Duty, Battlefield en Halo - hebben hun succes allemaal te danken aan de iconische grondleggers van het genre: Wolfenstein 3D, Doom en Quake. Die drie titels hebben in de nineties een cruciale rol gespeeld in het definiëren en populariseren van schietgames die je beleeft door de ogen van de protagonist, alsof je de wapens zelf hanteert. En die drie komen allemaal uit de stal van het Amerikaanse id Software, waar ontwikkelaars...

De populairste first-person shooters van vandaag - Call of Duty, Battlefield en Halo - hebben hun succes allemaal te danken aan de iconische grondleggers van het genre: Wolfenstein 3D, Doom en Quake. Die drie titels hebben in de nineties een cruciale rol gespeeld in het definiëren en populariseren van schietgames die je beleeft door de ogen van de protagonist, alsof je de wapens zelf hanteert. En die drie komen allemaal uit de stal van het Amerikaanse id Software, waar ontwikkelaars als John Romero en John Carmack geschiedenis schreven. Vandaag is er een nieuwe Doom, maar hoe relevant is die nog? Na het commercieel succesvolle maar door diehardfans lauw onthaalde Doom 3 (2004) zag de toekomst van de franchise er belabberd uit. Het aangekondigde Doom 4 bleef bijna zes jaar vastzitten in de startblokken, en toen geestelijke vader Carmack in 2013 het bedrijf verliet om mee aan Oculus' virtualrealitybril te werken, leek het over and out voor de reeks. Maar uitgever Bethesda bleef geloven in het succes van een nieuwe episode en herstartte het project vanaf nul. Geen directe sequel dus, maar een reboot. Het verhaal speelt zich deze keer af op Mars, waar een experiment een demoneninvasie op gang brengt. Net zoals in de oer-Doom kruip je in de futuristische gevechtsoutfit van een naamloze Doom Marine, die de intergalactische Union Space Corporation verdedigt tegen oprukkend hellevolk en de megalomane plannen van de dolgedraaide wetenschapster Olivia Pierce. Het verhaal is daarbij van ondergeschikt belang. Alles draait om de hondsbrutale gevechten in allerlei complexen, labs en grotten. De run & gun-gameplay die in Doom 3 ontbrak, is helemaal terug: knallen, de boel in de lucht blazen en je vijanden bestormen hebben voorrang op dekking zoeken en gewiekste strategieën. De eerste twee Doom-games waren technisch innovatief en zochten met Game of Thrones-waardig bloedvergieten de controverse op. Deze versie is nergens even verpletterend. Grafisch oogt alles wel gedetailleerder en vloeiender, maar in vergelijking met topknallers als Gears of War of Battlefield vuurt het spel nergens even raak. De gore bloedfonteinen bij Glory Kills op verzwakte vijanden zijn zo over the top dat het een pastiche wordt. De game heeft wél een verpletterend tempo, met name online is hij erg verslavend en enkele coole wapens mogen er ook zijn, maar een nieuwe mijlpaal is dit niet. DOOM *** PS4, XBOX ONE, PC BETHESDA DIMITRI DEWEVER