Wie deze week Humo koopt - er zijn er altijd - krijgt daarbij een gratis ticket voor De helaasheid der dingen, de nieuwe, uitstekende film van Felix Van Groeningen. 'Fijn zo', zal er die ochtend in de krantenwinkel worden gejuicht. Behalve dan door het gros van de bioscoopexploitanten.
...

Wie deze week Humo koopt - er zijn er altijd - krijgt daarbij een gratis ticket voor De helaasheid der dingen, de nieuwe, uitstekende film van Felix Van Groeningen. 'Fijn zo', zal er die ochtend in de krantenwinkel worden gejuicht. Behalve dan door het gros van de bioscoopexploitanten. De 270.000 bonnen die Humo aanbiedt, kunnen normaal immers alleen gevalideerd worden in een Kinepoliscomplex. Dat de concurrenten van Kinepolis - dat de film via zijn filiaal Kinepolis Film Distribution ook verdeelt - zich door die promo-actie buitenspel gezet voelen, is geen verrassing. Tenzij ze bij Humo en Kinepolis even doorzopen zijn als die zatte nonkels uit De helaasheid. Door 270.000 tickets te schenken - meer dan het totale aantal toeschouwers voor Aanrijding in Moscou - voor een film die bezwaarlijk blockbustermateriaal kan worden genoemd, wordt de markt immers compleet overspoeld. Anders gezegd: wie zal er nog bereid zijn om 8 euro te betalen om De helaasheid in een andere zaal te gaan zien als je hem voor de prijs van één Humo, oftwel 2,40 euro, in een Kinepolisbioscoop kunt bekijken. De overkoepelende beroepsvereniging Federatie van Cinema's van België (FCB) maakte vorige week al gewag van machtsmisbruik en het overtreden van de mededingingswetten. Bovendien verzocht ze Kinepolis om de actie alsnog open te stellen voor al haar leden, ook voor andere zalen dus. Zo niet kwamen er juridische stappen, werd er gedreigd. Is het zover gekomen of werd de zaak in der minne geregeld? Bij het ter perse gaan, konden we er enkel naar raden. Zeker is dat Humo-uitgever Sanoma diep in de buidel moet hebben getast om haar stunt te bekostigen. De actie mag dan wel 'gratis' heten: iemand moet de rekening betalen en Kinepolis zal zijn recette heus niet wegschenken in zijn ijver om 'de film van eigen bodem en de auteursfilm te promoten', zoals in het kennelijk mild satirische persbericht stond. Wat ook vragen oproept, is dat uitgerekend een regisseur als Felix Van Groeningen, die zijn status heeft opgebouwd binnen het arthousecircuit, zich met deze stunt inlaat. Tenslotte druist die resoluut in tegen de belangen van datzelfde arthousecircuit, dat met De helaasheid had gehoopt de zwakke cijfers op te krikken. 'Eerst zit Kinepolis keihard te onderhandelen over het contract', aldus Alexander Vandeputte van de Brugse Lumièrebioscoop. 'Daarna beslissen ze achter onze rug om doodleuk 300.000 tickets (sic) weg te geven en de kijkers hun eigen zalen binnen te duwen. Die manier van handelen is totaal not done.' Ook bij het Filmfestival van Gent - dat gisteren opende met De helaasheid - zijn ze wellicht niet erg blij met de actie. Geef toe: exclusief kun je een openingsgala niet noemen met een film die de dag nadien door elke Humo-lezer gratis kan worden bekeken. Eén ding is zeker: veel vrienden heeft Kinepolis met haar 'unieke, crossmediale partnership' niet gemaakt. Dave MestdachDe Humo-actie mag dan wel 'gratis' heten; Kinepoliszal zijn recette heus niet wegschenken om 'de film van eigen bodemte promoten'.