Dominique Soenens
Dominique Soenens Freelancejournalist

door Dominique Soenens

Stand-up comedian

Voorzitter én scheidsrechter van de Vlaamse Improvisatie Academie Hans Raeves geeft op zondag 3/2 de aftrap van het nieuwe improvisatieseizoen. Meer info: www.neut.be. Focus Knack geeft vijf duo-tickets weg voor de wedstrijd van 10/2 in Theater Cartouche in Edegem (zie Focus trakteert, pagina 3).

Je bent publieksopwarmer bij ‘Euromiljonair’ en ‘Eén tegen honderd’. Hoe komt het dat opwarmers vaak met succes tv-komiek worden?

Het heeft ongetwijfeld te maken met het aanvoelen van het publiek. Als opwarmer merk je meteen wat werkt en wat niet. Daar leer je rekening mee houden. Zo’n studiopubliek is een uitstekend proefkonijn. In alle eerlijkheid: het heeft me wel twee jaar gekost om een goede publieksopwarmer te worden. En ja, ik heb plannen om komiek te worden. Binnen een jaar wil ik een avondvullend programma af hebben. Ik heb nu het gevoel dat ik sommige dingen kwijt wil tegenover een publiek, maar het niet kan. Het wordt wel aartsmoeilijk: een beetje stand-up comedian vertelt zes grappen per minuut.

Waarom is Geert Hoste de enige die bij een groot publiek doorbreekt?

Geert is op het juiste moment met de juiste mensen in contact gekomen. Hij doet soms een beetje schamper over de jonge generatie stand-up comedians, die ‘eeuwig-nieuwe beloftes’, maar alles begint met een goede entourage. Eens je die hebt, kan je ver raken. Dat merken we ook bij de VIA: het is moeilijk een goede ploeg samen te stellen, het is nog moeilijker die samen te houden. Momenteel woedt er bovendien een beetje een koude oorlog tussen de twee bureaus die de Vlaamse stand-up comedians boeken. Bevorderlijk is dat niet.

Wat vond je van ‘Geert Hoste’s Comedy Cup’ op VT4?

Hoste komt soms heel goed uit de hoek, maar daarin vond ik hem verschrikkelijk slecht. Je moet je plaats kennen als komiek. De naam van het programma verraadde al zijn ambitie: hij wou te veel de aandacht op zichzelf vestigen, in plaats van op de improvisatoren. Hij had weinig contact met de ploeg, terwijl improviseren net een ploegsport is. Van zodra er bij improvisatie één schakel verkeerd zit, merkt het publiek dat.

Doet ‘De Rechtvaardige Rechters’ het beter?

Er zitten zeer goede tekstschrijvers bij, maar het komt niet goed over op televisie. Op radio werkte het wel, omdat je daar veel aan de fantasie kon overlaten. Het is niet simpel om op korte tijd goede oneliners te schrijven. De kunst zit in het schrappen van overbodig materiaal.

Zijn er voorbeelden van hoe het wel moet?

Op Nederland 3 heb je Kopspijkers met Jack Spijkerman: heel snel, snedig en inspelend op de actualiteit. Ook The Comedy Factory, van en met de Surinaamse stand-up comedian Jörgen Raymann, vind ik heel sterk. Nederlanders kunnen zich veel meer veroorloven dan Vlamingen, dat is het grote verschil. Van I want to get high van Afroman maken ze een Nederlandse versie, waarin ze alle Bekende Nederlanders belachelijk maken. Als je dat hier doet, mag je het vergeten om ooit nog te zingen.

Gerrit De Cock is peter geworden van de Academie. Waarom?

’t Is een opkomend talent, waar je nog veel van zal horen. Hij doet het nu al uitstekend tijdens Live Request: inspelen op wat er gebeurt, het interessante uit een gast halen. En improviseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content