1. 'Kassablanka' is tegelijk hard en teder, speelt met stereotiepen, maar voelt authentiek aan. Wat hielden jij en Ivan Boeckmans voor ogen bij het maken?

Een goed geacteerde, neorealistische film die op een grappige manier komaf maakt met het politiek correct denken. Tevens willen Ivan en ik laten zien dat twee zogezegd tegengestelde groepen soms erg op elkaar lijken, want zowel de nieuwe islam als extreem-rechts houden niet van een vrije, tolerante, humanistische en democratische samenleving. Wel hebben we niemand willen stigmatiseren en de personages met de nodige empathie benaderd.
...

Een goed geacteerde, neorealistische film die op een grappige manier komaf maakt met het politiek correct denken. Tevens willen Ivan en ik laten zien dat twee zogezegd tegengestelde groepen soms erg op elkaar lijken, want zowel de nieuwe islam als extreem-rechts houden niet van een vrije, tolerante, humanistische en democratische samenleving. Wel hebben we niemand willen stigmatiseren en de personages met de nodige empathie benaderd. Om te kunnen of te willen integreren in een land moet je er ook trots op zijn. Maar de autochtone Belgen kijken zelf al neer op hun eigen natie, wat verwacht je dan eigenlijk van allochtone inwoners? Proud to be a Belgian? Lijkt me vergezocht. Of 'Fier dat ik Vlaming ben', inclusief bierfeesten, vendelzwaaien en pensenkermissen? Haha... Er zijn gewoon heel weinig Antwerpenaren van Marokkaanse afkomst met een acteursopleiding, waardoor we wat harder moesten zoeken. Maar dat geldt ook voor de 'Vlaamse' acteurs die we evenmin gevonden hebben in het 'ons-kent-ons'-circuit of bij de BV's. Een Antwerpse film. In de beperking herkent men de meester! Als 99 procent van de bevolking van Vlaanderen een film die hier gedraaid is, níet gaat zien, blijven we denken: 'Wow! Niet slecht: 60.000 bezoekers!' In vele gevallen heeft amper 0,1 procent het geld over om een film van bij ons te gaan zien in de bioscoop! Goede cinema moet weer met wat meer révérence benaderd worden door de lokale media, want nu krijgt een boer zonder tanden op tv meer zendtijd dan onze nationale en Europese cinema samen. Sorry, totaal ondergedompeld in Kassablanka. Wat muziek betreft: Djamel en Screaming Out komen op de soundtrack van de film voor. Middelmatige films vergeet ik gelukkig meteen. Moet ik echt kiezen? Een pornofilm waaruit alle bloot en seks geknipt is... Dan blijven alleen die afschuwelijk geacteerde tussenstukjes van geblondeerde dellen en heren met nektapijten over. Dat is de ware foltering. Il Conformista, het meesterwerk van Bernardo Bertolucci uit 1970, naar het boek van Alberto Moravia. Een verhaal over hypocrisie en lafheid in een poging om te conformeren aan wat toen politiek correct heette: het fascisme van de jaren dertig. De triomf moet nog komen. De ontgoochelingen zijn legio. Maar we geven niet op. De Leeuw van Vlaanderen is al gemaakt, punt. Voor hetzelfde geld toch liever een hele reeks realistische films à la Kassablanka met dezelfde mensen die nu zo prettig hebben samengewerkt. ldoor Jo Smets