DE SCENARIST

Arriaga mag dan wel niet graag als 'scenarist' worden gebrandmerkt, maar bij het brede publiek staat de 53-jarige Mexicaan toch vooral bekend als de man die Amores Perros (2000), 21 Grams (2003) en Babel (2006) pende, de gevierde mozaïekfilms van zijn landgenoot Alejandro Gonzalez Inarritu. Arriaga schreef ook de Tommy Lee Jones-western The Three Burials of Melquiades Estrada (2005), waarvoor hij in ...

Arriaga mag dan wel niet graag als 'scenarist' worden gebrandmerkt, maar bij het brede publiek staat de 53-jarige Mexicaan toch vooral bekend als de man die Amores Perros (2000), 21 Grams (2003) en Babel (2006) pende, de gevierde mozaïekfilms van zijn landgenoot Alejandro Gonzalez Inarritu. Arriaga schreef ook de Tommy Lee Jones-western The Three Burials of Melquiades Estrada (2005), waarvoor hij in Cannes tot beste scenarist werd gekroond. Nog voor de wereldpremière van Babel zat het er bovenarms op tussen Arriaga en Inarritu, waarop hun wegen definitief scheidden en de eerste besloot om voor zijn volgende filmproject dan maar zelf in de regiestoel te kruipen. Het resultaat was The Burning Plain (2009), een opnieuw aardedonker, door traumatische verledens getekend, maar dit keer matig onthaald noodlotsdrama, met Charlize Theron en Michelle Pfeiffer in de hoofdrollen. Na mislukte carrières als bokser en voetballer dook Arriaga eind jaren tachtig in de letteren om in 1991 als schrijver te debuteren met Escuadron Guillotina. Daarna volgden nog twee romans: Un Dulce Olor a Muerte (1994) en het later door Jorge Hernandez Aldana verfilmde El Bufalo de la Noche (1999). 'Ik ben een jager die als schrijver werkt', aldus de man die nooit om een hyperbool, een dosis somberte en wat gekwetst machismo verlegen zit. Voor de opera Rumor, die straks in Anwerpen in wereldpremière gaat, zochten en vonden componist Christian Jost en regisseur Guy Joosten hun inspiratie bij Arriaga's tweede roman Un Dulce Olor à Muerte. De Mexicaanse sombermans schreef zelf het libretto, over een moordzaak die een perfide geruchtenmolen op gang brengt. 'Ik stel vast dat het leven soms bizarre sprongen maakt, en dat dingen vaak met elkaar verbonden zijn', legt Arriaga zijn filosofie uit. 'Dat probeer ik steeds in mijn werk te vertalen.' Nu ook al zingend, dus. Ooit stond Arriaga op het punt om een profcontract als voetballer te tekenen, al zette de beenharde verdediger zichzelf in extremis buitenspel door een jaar schorsing op te lopen wegens wangedrag. 'Daarna ben ik beginnen te schrijven en ben ik alsnog een fatsoenlijk mens geworden', beweerde hij ooit in dit eigenste blad. Of dat klopt, ontdekt u straks in de Vlaamse Opera's van Antwerpen en Gent, én in CinemaZuid, waar Arriaga op 24 maart hoogstpersoonlijk langskomt. Vergeet uw scheenbeschermers niet. DAVE MESTDACH