Zou het probleem van deze groep niet kunnen zijn dat ze zich heeft geplooid naar een onmogelijke humanitaire roeping die niemand haar heeft opgedrongen: zo veel mogelijk zielen, om niet te zeggen iederéén, behagen? Terwijl er zelfs waren die Moeder Teresa niet konden luchten.
...

Zou het probleem van deze groep niet kunnen zijn dat ze zich heeft geplooid naar een onmogelijke humanitaire roeping die niemand haar heeft opgedrongen: zo veel mogelijk zielen, om niet te zeggen iederéén, behagen? Terwijl er zelfs waren die Moeder Teresa niet konden luchten. Zeker, roerganger Chris Martin bedoelt het allemaal goed. Net als Kanye West, Barack Obama of Tesla-baas Elon Musk voelt hij de zegening van iemand die ter uitstrooiing zijner ideeën het hoogst mogelijke platform onder de kont heeft gekregen. Alleen: sinds het zwakke Mylo Xyloto (2011) voel je hoe Coldplay, om die status te consolideren, ertoe is veroordeeld om zijn kar aan de populairste smaakjes van het moment te hangen. Dat leidt op deze zevende langspeler - de opvolger van het bedrukte Ghost Stories dus, waarop Martin het moeilijk had met zichzelf en zijn conscious uncoupling van Gwyneth Paltrow - weer vaak tot doorzichtige, generische europop- en feelgooddeunen. Zoals gewoonlijk manifesteert dat euvel zich in de geforceerde samenwerkingen. Deze keer komen Beyoncé en het Noorse productieduo Stargate - de pop royalty van vandaag - louter een beetje met hun juwelen rinkelen. Enkel de gitaarsolo van Noel Gallagher in Up&Up getuigt nog van wat bezieling. De Stargate-gladjakkers doen deze plaat dan wel knallen als duizend-en-een-champagnekurken, elke huis-, tuin- en keukenproducer had dat evengoed kunnen bolwerken. Want om Frank Raes' kenschets van Marc Coucke te parafraseren: 'Chris Martin is een groot denker. Ik bedoel: hij denkt in het groot.' Pop is maar pop, communiceren in o-o-oohs en oe-oe-oehs mag. Maar zoals Martin die meezingmomenten te pas en te onpas rondstrooit als voer voor zijn kudde, luidt het oordeel van de onafhankelijke waarnemer algauw: trop is nog altijd te veel. In de categorie Degelijk: Birds heeft een aanstekelijke voorwaartse drang; Adventure of a Lifetime straalt bij gratie van een Keltisch motiefje en Kaleidoscope is al bij al een opmonterende voordracht van een oud Perzisch gedicht (maar dan wel gekoppeld aan een stukje Barack Obama die zijn volkslied zingt - die grote denkers toch). Alleen het slecht weggemoffelde r&b-vehikel X Marks the Spot is waarlijk beroerd. Voor veel van de rest geldt alweer: het zout had mee op tafel gemogen. Goedbedoeld of niet. COLDPLAY ** A Head Full of Dreamspop Parlophone DOWNLOAD Birds Adventure of a Lifetime Up&Up KURT BLONDEEL