ACHTERGROND

Ongeveer drie jaar had de onafhankelijke Canadese spelontwikkelaar Alientrap nodig om deze titel klaar te stomen. Uitzonderlijk lang voor een relatief kleine game, maar de geïnvesteerde productietijd en -middelen spatten van het scherm wanneer deze op de Griekse mythologie gebaseerde actieplatformer met rpg-invloeden aanflikkert. Om het epische verhaal te vertellen gebruiken de makers silhouetten die doen denken aan aardewerk of fresco's uit de oudheid. Visueel betoverend.
...

Ongeveer drie jaar had de onafhankelijke Canadese spelontwikkelaar Alientrap nodig om deze titel klaar te stomen. Uitzonderlijk lang voor een relatief kleine game, maar de geïnvesteerde productietijd en -middelen spatten van het scherm wanneer deze op de Griekse mythologie gebaseerde actieplatformer met rpg-invloeden aanflikkert. Om het epische verhaal te vertellen gebruiken de makers silhouetten die doen denken aan aardewerk of fresco's uit de oudheid. Visueel betoverend. Je stapt in de heldhaftige sandalen van Nikandreos, een onbevreesde soldaat die het tegen de Griekse goden opneemt. Hij rukt uit op het moment dat het Pantheon de mensheid opgeeft en de wereld op de totale vernietiging afstevent. Hera, de vrouw van Zeus, sluit een pact met hem, om de goden een voor een te bekampen en hun krachten af te nemen. Degelijke stemacteurs en een aanvaardbaar - soms wat academisch, maar nimmer steriel en emotieloos - scenario verheffen deze indiegame nog een flink stuk verder boven de snel afgehaspelde middenmoot die je doorgaans in deze budgetvriendelijke prijscategorie aantreft. De game wisselt knokken, attributen vergaren en (eenvoudige) omgevingspuzzels oplossen in een strak tempo af. Denk aan Metroid gemixt met Castlevania in een Griekse setting. De simpele controls werken zoals bij een twin-stick-shooter, waarbij je afzonderlijk of tegelijk beweegt en mikt. Tijdens de knokpartijen ben je met schilden, zwaarden, projectielen en pijl en boog in de weer. Wapens gaan na een bepaalde tijd stuk, waardoor je ze dient te vervangen. Het krachtigste tuig bewaar je best voor de listigere eindbazen. Je kiest vaak zélf de volgorde van de missies én er zijn geheime plekken te vinden. Ondanks de overduidelijke thematische overlappingen met God of War (Griekse goden, theatrale muziek, historische bombarie...) is Apotheon toch een compleet andere game, met een eigen toon, een markante vormgeving én een persoonlijke interpretatie van het Griekse godenrijk. Elk level is visueel subliem verweven met het verhaal van een andere god, waardoor er aan exploratievariatie alvast geen gebrek is. Ondanks de uitstekende levelarchitectuur mist het spel wel strategische diepgang. En: na afloop van het negen tot elf uren durende verhaal is er weinig reden tot herspelen. De multiplayer stelt amper iets voor. APOTHEON PC, PS4 ALIENTRAP GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID *** DIMITRI DEWEVER