Paul White en Eric Biddines, het zijn niet bepaald namen die zich meten met de Kanyes van deze wereld. Maar zoals een blogger onlangs over de nieuwe single van Danny Brown - Worth It, met Clams Casino, checken! - schreef: 'the real greats are the guys who continue to stay low and stay weird'. Want deze heren zijn niet aan hun proefstuk toe: White fabriceerde al beats voor - kijk es aan - Danny Brown en Homeboy Sandman, en bracht vorig jaar he...

Paul White en Eric Biddines, het zijn niet bepaald namen die zich meten met de Kanyes van deze wereld. Maar zoals een blogger onlangs over de nieuwe single van Danny Brown - Worth It, met Clams Casino, checken! - schreef: 'the real greats are the guys who continue to stay low and stay weird'. Want deze heren zijn niet aan hun proefstuk toe: White fabriceerde al beats voor - kijk es aan - Danny Brown en Homeboy Sandman, en bracht vorig jaar het overwegend genegeerde, maar verre van onaardige Shaker Notes uit via R&S. Biddines wist met vier mixtapes al parallellen met Goodie Mob en Outkast te verzilveren. 'Don't be a fish in the pond, that's what they told me/ You should be rapping 'bout hoes, that's what they sold me', proclameert hij tijdens Don't Be, in één versregel de paradox van de mainstream hiphop vattend: allemaal stoer tegen de stroom in zwemmen, maar toch spartelen in een en dezelfde pot nat. Golden Rules moet het van bulderende statements noch muzikale eurekamomenten hebben. White, als producer thuis in verschillende dancedisciplines, schuurde en freesde een rustieke maar inventieve klankenmaquette - ergens tussen chicken shack en chique club - waarin de southern flow van Biddines botst en wentelt als een redneck op een rodeostier. Een goede match. Auntie Pearl's House opent met akoestische gitaren en kookpottenpercussie, een bluesy gitaar vormt de rode draad in The Let Down, Talkin' About is in barbecuedampen gesmoorde funk, en de aan Kool & The Gang verwante groove van Down South Boogie is exact wat de titel in petto heeft. Tijdens Holy Macaroni wordt een feestende fanfare van stal gehaald, Play Some Luther drijft de spot met r&b-casanova's ('Come closer girl, I got you a seat/ I won't bite unless that's what we agree'), en het ritmische gepingel in It's Over zou niet misstaan op een plaat van Emiliana Torrini. Het edelmetaal in de groepsnaam en albumtitel weerspiegelt de golden age hiphop van Brand Nubian en Gang Starr, maar Golden Ticket kan ook perfect naast een cultklassieker als Welcome to My Dream (1991) van MC 900 Ft. Jesus staan. Golden Rules, mogen ze nog lang low en weird blijven. GOLDEN RULES **** Golden Tickethiphop Lex DOWNLOAD Holy Macaroni Don't Be Talkin' 'Bout JONAS BOEL