'You want them to actually miss you', zo zegt Walter White net voorbij de helft van het derde seizoen van Breaking Bad, als hij en Jesse even uitrusten van de klopjacht op een vlieg die hun methlaboratorium dreigt te bevuilen. Walter is, groggy van het slaapgebrek en de kalmeerpillen, aan het mijmeren geslagen over wat het beste moment was geweest om te sterven. 'Was geweest', ja, want hij komt tot de conclusie dat dat ideale tijdstip eigenlijk gepasseerd is, dat hij al te ver heen is om nog terug te keren tot het punt waarop zijn familie hem effectief zou missen als hij doodgaat.
...

'You want them to actually miss you', zo zegt Walter White net voorbij de helft van het derde seizoen van Breaking Bad, als hij en Jesse even uitrusten van de klopjacht op een vlieg die hun methlaboratorium dreigt te bevuilen. Walter is, groggy van het slaapgebrek en de kalmeerpillen, aan het mijmeren geslagen over wat het beste moment was geweest om te sterven. 'Was geweest', ja, want hij komt tot de conclusie dat dat ideale tijdstip eigenlijk gepasseerd is, dat hij al te ver heen is om nog terug te keren tot het punt waarop zijn familie hem effectief zou missen als hij doodgaat. De scène is een hoogtepunt in een aflevering vol beklijvende momenten, en tegelijk ook een keerpunt in de hele reeks. De monoloog van Walter - waarin hij net niet aan Jesse bekent dat hij diens vriendin heeft laten stikken - is een van de laatste keren waarop het lijkt dat de chemieleraar/drugsdealer op zijn stappen zal terugkeren, dat hij weer het goede zal kiezen. Maar de beslissingen die hij tot dan heeft genomen en de dingen die hij heeft gedaan, maken dat onmogelijk en in wat volgt, glijdt Walter dan ook steeds verder weg in de hel die Heisenberg heet. Omdat ze moeite hebben om dezelfde keuzes te maken, vervreemden de mensen om hem heen - en dan in de eerste plaats zijn vrouw Skyler en Jesse - steeds meer van Walter, ondanks diens pogingen om hen mee te sleuren. Vooral Jesse groeit in deze twee seizoenen uit tot een diep tragisch personage, een jongeman die helemaal niet gemaakt is voor de zware misdaad, maar door Walter zo gemanipuleerd wordt dat hij blijft geloven dat de chemieleraar een soort surrogaatvader voor hem kan zijn. Skyler lijkt dan weer even een compagnon te worden voor Walter, maar na een korte blik in de duisternis van zijn leven keert ze zich toch van hem af. De enige die niet vervreemd wordt, is de kijker: ook al is de thematiek gitzwart en het geweld soms zeer heftig, wie eenmaal in de wereld van Breaking Bad zit, raakt er niet zo snel meer uit. Het vierde seizoen is eigenlijk één lang gevecht tussen Walter en Gus Fring, eigenaar van een keten fastfoodrestaurants en drugsdealer, waarbij de eerste zich steeds minder kan vinden in de ondergeschikte rol die hij heeft tegenover de tweede. Maar het kat-en-muisspel wordt zo secuur opgezet en zorgt voor zo veel zichtbare en minder zichtbare gevolgen in de levens van alle andere personages dat het nooit gaat vervelen. Breaking Bad is complex, grappig, ingenieus (kijk gewoon maar eens naar hoe het beeld van de kapotte teddybeer uit de finale van het tweede seizoen heel subtiel terugkeert op het einde van reeks 4), meeslepend en tot in de kleinste details verzorgd: er is kortom op dit moment geen betere tv-serie te vinden. Nog even toch, want de laatste acht afleveringen van Breaking Bad komen vanaf augustus op de Amerikaanse tv. We zullen Walter White verdomd hard missen. BREAKING BAD SEIZOEN 3 EN 4***** seizoen 3 uit op 8/5 seizoen 4 op 22/5 (Sony) Ook op blu-ray. Het vierde seizoen is vanaf zondag 5/5 ook te zien op Ned 3.STEFAAN WERBROUCK