KARYN KUSAMA

VS 2000, MET MICHELLE RODRIGUEZ, SANTIAGO DOUGLAS, JAIME TIRELLI. 21.20 – CANVAS

GIRLFIGHT

Voor Clint Eastwoods bejubelde boksdrama Million Dollar Baby was er al Girlfight, een onafhankelijke Amerikaanse film over een vrouwelijke bokser. Deze krachtige karakterstudie annex viriele sportfilm heeft alle ingrediënten voor een miserabel drama of een voorspelbare variant op de underdog die het waarmaakt, maar debutante Kusama boog alle conventies soepel om in haar voordeel en maakte een ruw coming of age-melodrama met feministische ondertoon. Het grimmige, vaak in strakke close-ups gevatte Girlfight vertelt het verhaal van het 17-jarige latinomeisje Diana, een vechthaantje met ijzeren blik dat samen met haar gefrustreerde vader en jongere broer in Red Hook woont, een verwaarloosde buurt en sociale woonwijk in Brooklyn. Als ze op een dag in de lokale boksgym terechtkomt, ontdekt ze een nieuwe biotoop. Met de hulp van haar Panamese coach vindt ze in de bokssport een waardig alternatief om aan haar miezerige bestaan en uitzichtloze situatie te ontsnappen. Voor de rol van de temperamentvolle Diana was Kusama, zelf een gewezen bokser, op zoek naar iemand met het charisma van de jonge Marlon Brando. Die vond ze in de 20-jarige Michelle Rodriguez, de magnetische revelatie van dit boksersverhaal vol mooi gechoreografeerde boksscènes, dat geproduceerd werd door Kusama’s mentor John Sayles, de alom gerespecteerde onafhankelijke regisseurs van films als Lone Star, Passion Fish en Sunshine State.

Pourquoi pas! * Coline Serreau, FR 1977. Het tragikomische fictiedebuut van Serreau, de cineaste die Oscarfaam verwierf en een monsterhit scoorde met Trois hommes et un couffin. Deze licht subversieve komedie vertrekt van een bewogen Parijse driehoeksrelatie om te evolueren tot een enigszins gedateerde bitterzoete kroniek over individuele vrijheid (15.15 – ARTE) Jo ** Jean Girault, FR 1971. Farceur De Funès gaf een nieuwe betekenis aan het begrip bekkentrekken. In deze farce van Girault, de regisseur van de bekende en succesvolle Gendarme-serie, probeert de populaire komiek zich van een lijk te ontdoen, terwijl de klungelende politie hem nauwlettend op de vingers kijkt. Een voorspelbare, niet altijd even geïnspireerde pastiche op George Marshalls zwarte komedie The Gazebo (1959) met Glenn Ford en Debbie Reynolds (20.50 – France 3).

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content