1970
...

1970Film: *** Extra's: ** Warner Film. Terwijl Michael Wadleigh in Woodstock (1970) een ode bracht aan de vredelievende euforie op de rockconcertweide, kwamen in hetzelfde jaar David en Albert Maysles op de proppen met hun onthutsend direct cinema-document over de minder fraaie keerzijde van de rock- en drugscultuur. Tijdens het beruchte gratis concert van The Rolling Stones in december 1969 op de Altamont Speedway nabij San Francisco, waarvoor driehonderdduizend man opdaagde, ging het er helemaal niet zo vreedzaam toe. In alle gewelddadige chaos vielen vier doden. Oorspronkelijk was er geen enkele beveiliging voorzien en toen de Stones uiteindelijk de Hells Angels inschakelden om tegen de prijs van 500 dollar gratis bier rond het podium orde op zaken te zetten, liep het helemaal uit de hand. Zonder dat ze het toen beseften, registreerden de cineasten hoe een van de Angels een mes trok en een man doodstak. In hun montage van de reportage die ze draaiden over de Amerikaanse tournee van de Stones, wordt alles opgebouwd naar dit dramatische kantelmoment. Later zou het symbool gaan staan voor het einde van de grote love & peace-illusie van de sixties. De makers doen nooit alsof ze een volledig beeldverslag brengen van dit catastrofale muziekevent: we zien altijd hun subjectieve en gefragmenteerde versie, zonder dat ze die corrigeren met later bekendgemaakte feiten die niet door hun camera's werd geregistreerd. Wél confronteren de Mayslesbroers de bandleden achteraf met de schokkende beelden van de tragische climax van het concert, in een poging erachter te komen wat er precies misliep. Zo willen ze ook weten in hoeverre de agressief emotionele stijl van een satanische Mick Jagger verantwoordelijk was voor de bad vibes - om in de hippie-terminologie te blijven - die zich meester maken van het opgehitste publiek. Een eensluidend antwoord komt er - gelukkig - niet. De toeschouwer moet zelf zijn conclusies trekken en wordt erop attent gemaakt dat dé waarheid waarop zo veel documentaires aanspraak maken relatief is. Afhankelijk van het standpunt van de waarnemende camera en de keuzes in de montage zal die altijd subjectief en vaak ook tendentieus zijn. Win 3 dvd's van Gimme Shelter. Zie pagina 6. Trakteert op FOCUSKNACK .BE Patrick Duynslaegher