MAD MAX

(GEORGE MILLER, 1979)
...

(GEORGE MILLER, 1979) Mel Gibson wordt meteen een ster dankzij deze lowbudgetthriller waarin hij door de postapocalyptische outback raast als Max Rockantansky, een flik die de moord op zijn familie wil wreken. Een even flitsende sequel ( The Road Warrior) en een groteske threequel ( Beyond Thunderdome) volgen. (PETER WEIR, 1981) Gibson kan ook dramatisch zijn mannetje staan zoals blijkt uit Peter Weirs meeslepende antioorlogsepos over de slag bij Gallipoli uit WO I, waar duizenden jonge Aussies het leven lieten. De coming-of-age van de Australische cinema én die van Gibson als de flegmatieke boerenknul die als bajonettenvlees naar Turkije wordt verscheept. (PETER WEIR, 1982) Voor zijn eerste Hollywoodfilm slaat Peter Weir opnieuw de handen in elkaar met Mel Gibson, die dit keer een naïeve Australische radiocorrespondent speelt die in Indonesië de coup tegen Soekarno verslaat. Een mix van Hollywoodromantiek en politieke commentaar met Sigourney Wea-ver als Gibsons romantische liaison. (RICHARD DONNER, 1986) Mad Mel schiet, vliegt en stunt over het scherm als Sergeant Riggs, een jonge manische flik die het tot ergernis van zijn ervaren collega (Danny Glover) niet zo nauw neemt met de regels. De moeder aller buddy-actiekomedies die daarna nog drie inferieure sequels krijgt. (FRANCO ZEFFIRELLI, 1990) Gibson trekt de maillot van de geplaagde Deense prins aan, met ervaren Shakespearerotten Ian Holm en Alan Bates plus Glenn Close als koningin Gertrude aan zijn zij. De eerste film van Icon Pictures, Gibsons eigen productiefirma die later ook de door hem zelf geregisseerde succesnummers Braveheart en The Passion of the Christ produceert. (BRIAN HELGELAND, 1999) Mad Max, Ransom, The Patriot, Edge of Darkness... aan actievehikels waarin Gibson op wraak zint is er duidelijk geen gebrek. De beste blijft deze losse bewerking van de postnoirklassieker Point Blank, met Gibson als de crimineel die tijdens een overval door zijn partner wordt verraden en vastbesloten is om de rekening te vereffenen. (M. NIGHT SHYAMALAN, 2002) Voor M. Night Shyamalan grossierde in ridicule pulp maakte hij gestileerde suspensethrillers met of zonder verrassende twist op het eind. Eén daarvan is dit suggestieve sciencefictiondrama met Gibson als een verbitterde ex-dominee die wordt opgeschrikt door graancirkels rond zijn erf. The truth is out there. (D.M.)