Hollywood geeft en neemt. Op dit moment is Dominique Deruddere zijn koffers aan het pakken, want eind augustus vliegt de regisseur naar Los Angeles om er zijn kans te wagen als regisseur. Hij kan meteen Erik Van Looy gaan aflossen, want die trekt na ruim een jaar ploeteren in de Amerikaanse filmindustrie zijn conclusies. Van Looy stopt zijn carrière in Hollywood even in de koelkast en werpt zich vanaf januari helemaal op Loft, de thriller waarvoor Bart De Pauw het script schreef. In plaats van Keanu Reeves of Forest Whitaker krijgt Van Looy dus Koen De Bouw en Mathias Schoenaerts voor zijn camera. Maar daar is hij allerminst rouwig om. ‘In de VS begint het een processie van Echternach te worden’, zegt hij. ‘Er zijn daar nog altijd 3 projecten lopende, maar niets is definitief. Ik wil gewoon graag nog eens een film maken vooraleer ik in mijn kist lig. Bovendien is het script van Loft het beste wat ik ooit gelezen heb. Dus heb ik naar de VS gebeld en gezegd: ‘Sorry mannen, maar ik ben tot na de zomer van 2008 niet meer beschikbaar.”

Loft is een thriller waarin 5 getrouwde mannen samen een loft huren om er op hun gemak hun maîtresses te ontvangen. Als op een dag een dode vrouw wordt gevonden in het appartement, zit het spel op de wagen en beginnen ze elkaar van moord te verdenken. ‘Het thema is natuurlijk van alle tijden,’ zegt Bart De Pauw. ‘De Griekse tragedies bulken al van het overspel. Maar ik vroeg me af: stel dat je die ontrouw gaat organiseren en er loopt iets verkeerd, wat dan? Dat leverde meteen een hoop verrassende en dramatische wendingen op.’ ‘ Loft is een uitermate spannend script’, gaat Van Looy verder. ‘Ik denk echt dat zelfs wijlen Alfred Hitchcock het gesmaakt zou hebben.’

Grote woorden, en de verwachtingen zijn navenant. Loft – dat geproduceerd wordt door Hilde De Laere, met wie Erik Van Looy De Zaak Alzheimer maakte – is daarbij ook nog eens het eerste uitstapje van Woestijnvis naar de bioscoop. ‘Toen Wouter Vandenhaute mij bij de oprichting van het productiehuis vroeg om mee te komen, heb ik hem gezegd dat ik ooit een film wou maken’, aldus De Pauw. ‘En hij stond daar toen al voor open. Dat is ook het leuke aan Woestijnvis: je kunt hier je ding doen en het bedrijf volgt je.’ En als Loft een succes wordt, dan gaan voor De Pauw misschien ook de deuren van Hollywood open? ‘Dat is nu al een beetje zo’, lacht hij. ‘Want toen Erik zijn Amerikaanse projecten afbelde om Loft te maken, werden ze daar natuurlijk razend benieuwd naar het script. Maar eerlijk gezegd: als ik de verhalen van Erik hoor, dan blijf ik liever in Vlaanderen. Hier heb je tenminste de vrijheid om de film te maken waar je zelf van droomt, zonder dat er een legertje studiobonzen de baas over je speelt.’ `

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content