Seth
...

Seth Oog&Blik & De Bezige Bij, 96 blz., euro34,5De Canadese auteur Seth, alias Gregory Gallant, heeft hetzelfde wereldbeeld als zijn goede vriend, stripverbeteraar Chris Ware. Beiden vinden dat de maatschappij te veel naar een wegwerpcultuur geëvolueerd is en dat er in de vroege 20e eeuw tenminste nog voorwerpen met de nodige zorg en een waardig design werden vervaardigd. Geen wonder dus dat die houding zich in hun boeken doorzet. Seths nieuwe strip George Sprott 1894-1975 haalt een belangrijk deel van zijn charme net uit het feilloze design, met een nostalgische zilveren belettering, matte grote hardcover en afwijkende breedte. Binnenin houdt Seth een ongewoon ritme aan voor zijn fictieve biografie van een eenzame poolreiziger slash lokale televisie-figuur. Een twijfelende verteller balt nu eens hele anekdotes of thema's samen in drukke pagina's met kleine plaatjes en veel tekst, maar laat elders dan weer twee pagina's vrij voor één illustratiespread die Seths melancholie treffend in beeld omzet. Zo wordt George Sprott een volledig portret. Seth serveert het samenhangende levensverhaal in kleine afgewerkte stukjes - Daniel Clowes' Ice Haven heeft met zijn caleidoscopische vertel-wijze blijkbaar school gemaakt. Hoofdpersonage Sprott komt ondanks zijn relatieve beroemdheid als een meelijwekkend figuur naar voren, doordat zijn ster naar het einde van zijn leven toe stevig taant. De vergetelheid waarin hij wegzinkt voor hij fysiek verdwijnt, geeft zijn leven iets triests. Seth houdt echter ook vaak een ironische toon aan, bijvoorbeeld als hij een verzamelaar van Sprottparafernalia opvoert die vooral in de geldwaarde van de exclusieve memorabilia geïnteresseerd is. Die collectioneur typeert trouwens Seths eigen dubbelzinnige houding tegenover al wat oud is: aan de ene kant leidt zijn passie voor vergeten illustraties en strips tot een geduchte verzamelwoede, maar aan de andere kant is hij zich ervan bewust dat hij het verleden idealiseert. Een boek als George Sprott is ondenkbaar zonder de ontwikkelingen van de laatste honderd jaar. Toch is Seths geïdealiseerd vormgegeven universum alleen al als tactiele ervaring een waar genot. Zijn lijnvoering blijft zo gevoelig en zorgvuldig dat zijn nostalgie aanvoelt als een comfortabele winterjas. Gert Meesters