GELETTERDE MENSEN: JOSSE DE PAUW & CORRIE VAN BINSBERGEN ***
...

GELETTERDE MENSEN: JOSSE DE PAUW & CORRIE VAN BINSBERGEN *** Behoud de Begeerte Tot 4/12 op tournee, nog in Antwerpen, Gent, Hasselt en Amsterdam Begeerte.be Na een poëtische begroeting die mooi klinkt maar verloren hinkt, volgt een verhaal over een eenzame flatbewoner die verliefd wordt op zijn Japanse buurmeisje in hetzelfde woonblok. Wanneer zij haar jaarlijkse bezoek aan de familie brengt, houdt hij het niet en gaat haar achterna. Na heel wat omzwervingen, met als grootste hindernis het taalverschil, vindt hij haar geliefde bamboebosje waar ze hem in Brussel over verteld heeft. Daar gaat hij zitten en hij stuurt een jongen met een kaartje naar haar toe, waarop hij geschreven heeft: 'Je suis la, tu viens?' Dat zorgt voor een teder einde van het verhaal: 'Ze droeg een lichtblauwe zijden kimono met daarop geborduurde kraanvogels en ze knielde naast hem neer en zei dat ze voor hem zou zorgen. Voor altijd / pour toujours.'Na dat verhaal van eigen hand volgt de apologie van Herodes over zijn bevel tot de moord op de onnozele kinderen, een monoloog van W.H. Auden in een vertaling van de verteller. Het is een verantwoording gekruid met een gevoel van spijt. Maar Herodes is nu eenmaal de hoogste Romeinse ambtenaar, verantwoordelijk voor de orde in bezet gebied. 'Wat is dat toch, dat op de lange duur beschaving altijd weer een beroep moet doen op die professionele opruimers voor wie het allemaal eender is, Pytagoras of een moordzuchtige gek? Lieve hemel, waarom kon deze zielige zuigeling niet ergens anders geboren worden?' Het programma sluit af met The Miracle of Love, het scherpe liefdeslied van Eurythmics. Groet en applaus, als naar gewoonte. En zoals gebruikelijk een bisnummer. Opnieuw van de hand van Josse De Pauw. Liefde, daar draait het om in deze voordracht balancerend tussen poëzie en proza. Corrie van Binsbergen zet zich ten volle in om de tederheid een extra laklaag te geven. Helaas borstelt ze te grof, waardoor haar gitaarspel vaak de muziek van de verhalen overklast. Ze speelt elektrisch terwijl deze vierdelige liefdesverklaring akoestische ondersteuning eist. De wil om zich op gelijk niveau te stellen met de verteller is slechts geslaagd in de jazzy versie van het Eurythmicsnummer. Zet De Pauw op het grootste plein ter wereld en hij palmt het helemaal in. Het enige wat voor een storing op de lijn kan zorgen, is een zwakke formule. En dat is de voornaamste reden waarom deze aflevering van Geletterde mensen als een tussendoortje in het geheugen van de toeschouwer blijft kleven. GUIDO LAUWAERT