Ilah
...

Ilah Oogachtend, 55 blz., euro9 Als een strip maar lang genoeg bestaat en voldoende zichtbaar is, gaat ze tot het culturele decor behoren. Dat is haast het ergste wat zo'n strip kan overkomen, want dan ziet haast niemand nog welke kwaliteiten die bezit. Cordelia loopt dat gevaar. Ilah staat al dertien jaar met haar strip in De Morgen, heeft affiches voor de Boekenbeurs en De Lijn getekend en geniet dus een culturele exposure waarvan veel andere kunstenaars enkel kunnen dromen. Toch is de waardering voor haar strip niet in verhouding tot de kwaliteit. Er is wel eens beweerd dat Cordelia een perfecte strip voor de krant is: de korte anekdotes uit het privéleven van een jonge vrouw garanderen een vleugje humor en vooral herkenning. Maar eigenlijk komt Cordelia beter tot haar recht in grotere dosissen. Een krantenlezer is te gehaast en heeft de verkeerde verwachtingen. Hij hoopt op een snelle schaterlach, maar heeft niet genoeg tijd om de subtiele woordspelletjes, de gezichtsexpressies of de ongemakkelijke situaties helemaal tot zich te laten doordringen. In boekvorm zie je de patronen, herken je karaktertrekken, personages en manieren van reageren, waardoor de strip ook een biografie in kleine stukjes wordt. Dan bereikt Ilah dus wat ze voor ogen heeft: dat haar lezers Cordelia als een verre vriendin beschouwen, over wie ze af en toe een verhaal horen. Zo'n verre vriendschap houdt ook in dat je die vriendin moet kunnen begrijpen. In vorige boekjes kwamen er soms te veel vriendjes langs om het overzicht te behouden. Dan werden die boekjes zo fragmentair als een krantenpublicatie. In Gekruist zijn we weer helemaal mee. Cordelia heeft een nieuwe vaste vriend die Victor heet en dat leidt tot een nieuwe alchemie tussen de personages. Als Ilahs strips zo herkenbaar zijn, is dat te danken aan haar goede ogen en oren. Ze observeert haar eigen leven en dat van haar omgeving scherp, waardoor ze altijd wel iets kan uitvergroten. Haar talent blijkt uit de constante kwaliteit van haar tekeningen, die spontaan en vloeiend blijven. Een stijl als een handschrift. Cordelia houdt een mooie spiegel voor die ons dagelijkse leven relativeert. Als we ermee kunnen lachen, is dat meegenomen. Gert Meesters