BEYOND: TWO SOULS
...

BEYOND: TWO SOULS PLAYSTATION 3 SCEE GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID ****VERHAAL In deze opvolger van Heavy Rain, de vorige game van ontwikkelaar David Cage, kruip je in de huid van Jodie Holmes (Ellen Page). Sinds haar geboorte staat ze in contact met Aiden, een paranormale entiteit die je eender waar in het spel met een druk op de knop kunt oproepen en controleren, om door muren te zweven, objecten weg te slingeren, andermans lichaam tijdelijk over te nemen of wonden te helen. Overheidswetenschapper Nathan Dawkins (Willem Dafoe) onderzoekt de zaak en raakt bevriend met haar. Jodie wordt ondertussen opgejaagd door de CIA, die van haar een wapen wil maken. Het verhaal overspant vijftien levensjaren van Jodie en wordt niet-lineair, met de nodige tijdssprongen, verteld. UPS Beyond: Two Souls excelleert in het creëren van een onbehaaglijke, enigmatische sfeer. Lichteffecten, onverwacht wisselende camerastandpunten en bizarre geluiden maken zelfs van een banaal uitstapje naar de voorraadkast in de garage een hachelijke onderneming. Het spel is ook prima in de intiemere momenten, waar met anekdotes de jeugd van Jodie verder uitgediept wordt: sneeuwballen gooien met vriendjes in de straat, het eerste biertje, de eerste kus op een tienerfeestje, een woordenwisseling in het ouderlijke huis... Ook de actiegedreven achtervolgingen, waarbij je opgejaagd wordt door helikopters, SWAT-teams, bloedhonden en zelfs af en toe voertuigen bestuurt, zijn opwindend en blits. DOWNS Toch functioneert niet alles even vlot. Waar je bij Heavy Rain écht het gevoel had het scenario mee te kunnen sturen en het overlijden van een personage niet meteen het einde van het verhaal betekende, zijn de keuzemogelijkheden bij Beyond: Two Souls een stuk beperkter. Omdat het verhaal opgedeeld is in losse scènes, hebben je beslissingen - onder meer in dialogen - vooral invloed op één scène en minder op het volledige verhaal. De hoofdstructuur ligt vast, ook al kent het spel naar verluidt 23 verschillende eindes. Bij een paar actiepassages zijn de tegenstanders erg statisch. Dat ze soms als onbeweeglijke zuilen hun lot afwachten, haalt de uitdaging dan wat onderuit. VERDICT Het fragmentarisch vertelde verhaal bevat mysterie, suspense en intriges en klikt op het einde van de ruim tien uur durende rit als een intrigerende puzzel in elkaar. Ondanks de soms vergezochte mumbo jumbo-afslagen en sciencefictionbokkensprongen die het scenario al eens maakt, blijft het hoofdpersonage bijzonder menselijk en geloofwaardig. Dat is vooral de verdienste van Page, die hier een van de krachtigste en dan weer meest frêle vertolkingen uit de gamehistorie neerzet. Het spel verweeft op vlotte en originele wijze drama met actie, als een intieme arthouseprent geïnjecteerd met volbloed Hollywoodspektakel. Verplichte kost voor gamers en filmliefhebbers. DIMITRI DEWEVER