GEEN LEVEN MEER

20.10 - CANVAS

Meestal onverwacht en altijd tragisch: het aantal gezinsdrama's in België is onrustwekkend hoog. 'Precieze cijfers zijn er niet, maar dat er een stijging is, staat buiten kijf', aldus Bart Beckers. Hij blikte voor Panorama de reportage Geen Leven Meer in, waarin nabestaanden en onderzoekers de alarmbel luiden. 'Op dit moment bestaan er geen statistieken, is er nauwelijks onderzoek en doet niemand aan preventie', zegt Beckers. 'Er moet dringend iets veranderen.'

Voor de eerste keer praten de nabestaanden van drie gezinsdrama's over de pijn waar ze nog elke dag mee leven. 'De achterblijvers zitten vaak met vragen,' vertelt Beckers. 'Bovendien worden ze soms geconfronteerd met geruchten en roddels, dat is pijnlijk.' Daarom pleiten forensisch arts Wim Vandevoorde en gerechtspsychiater Roger Deberdt om ook bij een gezinsdrama een grondig gerechtelijk onderzoek te voeren. 'Meestal vindt het gerecht dat niet nodig: de strikte definitie van een gezinsmoord houdt immers in dat de dader niet enkel een of meer gezinsleden ombrengt, maar dan ook zelfmoord pleegt. De misdaad is opgelost, want de dader is dood en om kosten te besparen laat justitie het erbij. Toch zou een psychologische autopsie van het gezin de nabestaanden antwoorden kunnen geven, én bijdragen tot een daderprofiel en inzicht in motieven.'

Dat blijft immers een heikel punt: zijn er mensen die meer risico lopen? 'Het is moeilijk om het zo scherp te stellen, maar we zien wel constanten', beweert Beckers. 'Het gaat meestal om mannen tussen de 35 en 45 jaar, op het toppunt van hun professionele carrière, die te kampen hebben met een of ander conflict en vaak ook een depressie. Het is ook opmerkelijk dat de gezinnen vaak beschreven worden als modelgezinnen. Niemand had het zien aankomen.' En dat maakt net deel uit van een groter maatschappelijk probleem: 'Er wordt minder over persoonlijke problemen gepraat, mensen verbergen zich liever achter een façade van schone schijn.' Sommige daders geven wel signalen, maar die worden niet opgepikt. 'Zelfs artsen, psychologen en andere hulpverleners werken onbewust naast elkaar. Verschillende leden van het gezin kunnen dan wel in behandeling zijn, als de hulpverleners niet op de hoogte zijn van elkaars tussenkomsten, missen ze het hele plaatje. Meer en structureel overleg is absoluut noodzakelijk om gezinsdrama's te voorkomen.'

Eurosong for Kids Finale van de liedjeswedstrijd (19.55 - één) Vaarwel Planeet Pluto Documentaire over hoe Pluto zijn status als planeet kwijtspeelde (21.05 - Canvas) Catherine The Great Tweedelig Brits docudrama over de roemruchte Russische tsarina (21.45 - Canvas) Zegnuzelf Slotshow van het project van de VRT waarin de Vlaming zijn mening mag zeggen over het beleid in zijn gemeente (22.10 - één) Spraakmakers TerZake-journalist Robin Ramaekers ontmoet Bruce Parry, de makers van de Tribe-reeksen (23.30 - Canvas) The Second Woman ** James V. Kern, VS 1951. Rebecca-getint psychologisch noirdrama met Cary Grant-ex Betsy Drake die zich aan de Californische kust zorgen maakt over architect Robert Young, terwijl die perfect een gevaarlijke crimineel zou kunnen zijn. De dreigende fotografie is van Hal Mohr, bekend van The Jazz Singer en William Dieterles triomfantelijke A Midsummer Night's Dream (12.45 - BBC 2) Le secret * Virginie Wagon, FR 2000. Oprecht en seksueel expliciet, maar niet clichévrij drama over overspel en vrouwelijke vrijheid in de intellectuele lijn van de films van Catherine Breillat. Het regiedebuut van scenariste Wagon ( Le petit voleur en La vie rêvée des anges) (23.35 - La Deux) JFK **** Oliver Stone, VS 1991. Radicaal docudrama waarin Stone alle registers opentrekt voor een zowel op speculaties als op feiten gebaseerde, ultracontroversiële biopic over de moord op de 35e president van de VS. De cast loopt puik te acteren, maar de ster is de bewuste Super 8 mm-film waarop Abraham Zapruder het traumatische moment in de Ford Lincolnlimousine in Dallas op 22 november 1963 vastlegde (BBC 1 - 23.55).

(B.D.C.)