ACHTERGROND

Assassin's Creed-uitgever Ubisoft had eind vorig jaar een onverwachte downloadhit te pakken met Grow Home, een futuristische platformer waarin een botanische robot terug tot bij zijn moederschip moest zien te raken door een mysterieuze plant te cultiveren. Het spel was oorspronkelijk ontwikkeld als een soort techdemo, maar toen bleek dat het eigen personeel er zich tijdens de pauzes massaal op stortte, kreeg het een officiële release. De korte speelduur was een van de meest gehoo...

Assassin's Creed-uitgever Ubisoft had eind vorig jaar een onverwachte downloadhit te pakken met Grow Home, een futuristische platformer waarin een botanische robot terug tot bij zijn moederschip moest zien te raken door een mysterieuze plant te cultiveren. Het spel was oorspronkelijk ontwikkeld als een soort techdemo, maar toen bleek dat het eigen personeel er zich tijdens de pauzes massaal op stortte, kreeg het een officiële release. De korte speelduur was een van de meest gehoorde kritieken op die eerste game. Logisch dus dat opvolger Grow Up groter is, en een stuk langer duurt. Antiheld met dienst is opnieuw de rode robot B.U.D. (Botanical Utility Droid). Deze keer moet de mechanische ruimtereiziger de onderdelen van zijn moederschip, dat geëxplodeerd is boven een rist verre planeten, weer bij elkaar sprokkelen. Andermaal werkt hij zich via de plaatselijke flora steeds verder en hoger in de spelwereld. Sommige planten fungeren daarbij als trampoline en katapulteren B.U.D. in de lucht, andere kun je, door de groei van de vertakkingen te sturen, als ladder gebruiken. Nieuw is een zweefvliegtuigje en de mogelijkheid om in balvorm door de omgeving te stuiteren. De kleurrijke platformwereld is, zo veel moge duidelijk zijn, andermaal vrij verkenbaar. De armen van B.U.D. zijn onafhankelijk controleerbaar via twee knoppen. Je gebruikt ze om op takken en rotsen te klimmen en om voorwerpen te grijpen en te verzamelen. Dat verloopt doelbewust een beetje stuntelig en slapstickachtig, en leidt meer dan eens tot valpartijen. Dat maakt van het spel een love it or hate it-verhaal. Wie het niet erg vindt om regelmatig weer recht te moeten krabbelen en opnieuw te proberen, beleeft heel wat leuke momenten. Wie strakke controls en een duidelijke structuur verlangt, ergert zich gegarandeerd blauw. Maakt niet uit of u voorganger Grow Home gespeeld hebt: deze kleurrijke sequel laat zich zonder enige voorkennis prima consumeren. Een sciencefictiongame zonder boosaardige aliens, destructieve laserpistolen en brutale handgemenen is an sich een verademing, maar Grow Up is ook een stuurloos zoek- en behendigheidsspel. Technisch en visueel maakt de game nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van de hedendaagse hardware: de vormgeving en de hoekige polygonen ogen ontzettend basic. En het trial-and-error karakter vereist vaak stalen zenuwen. GROW UP *** PLAYSTATION 4, XBOX ONE, PC UBISOFT DIMITRI DEWEVER