Maandag tot vrijdag, 22.30 - Canvas
...

Maandag tot vrijdag, 22.30 - Canvas Donderdag is het Gedichtendag en bij Canvas is het inmiddels traditie dat er dan tussen de programma's plaats wordt gemaakt voor poëzie. Dit jaar werd de hulp ingeroepen van Tuur Florizoone om het geschreven woord met beeld en geluid te verzoenen. 'Ik heb de hulp ingeroepen van actrice Jessa Wildemeersch, een jeugdvriendin die een lifetime membership van de Actors Studioin New York heeft gekregen. Zij vertolkt de tekst terwijl ik voor muziek zorg', legt Florizoone uit. 'Ik heb er uiteindelijk van opgekeken dat ik toch wat toegevingen heb moeten doen. Maar het gedicht moet volledig tot zijn recht komen.' Een gedicht op muziek zetten, hoe begin je daaraan?Tuur Florizoone: Dat is voor mij de perfecte uitvlucht om aan het componeren te slaan. Ik ben nogal een luiaard, ik heb een deadline nodig. En dankzij Gedichtendag kom ik dan aan twintig melodieën waarvan ik er vijf kan gebruiken. Vervolgens is Jessa langsgekomen om te zien wat het best werkt: het gedicht op de muziek zingen, voordragen of zelfs rappen. De finale afwerking hebben we op skivakantie gedaan, een jaarlijkse traditie van ons. Ben je een poëzieliefhebber?Florizoone: Goh, ik ben nu niet de man met een boekenkast vol poëziebundels. Het ligt niet echt in mijn aard. Ik ben meer iemand om me zelf dingen in te beelden, op basis van ervaringen die ik heb meegemaakt of bijzondere mensen die ik heb ontmoet. En dat is me voor gedichtendag van pas gekomen. Zo gaat er een gedicht over een man en zijn hond. Ik heb niets met honden - integendeel, ik ben een kattenmens. Voor mij was het dus een hele uitdaging om een hond muzikaal boeiend uit te beelden, en tegelijkertijd te tonen wat voor een dom beest ik dat vind. (Lacht)Een jaar geleden was je wellicht niet voor 'Gedichtendag' gevraagd. Word je sinds 'Aanrijding in Moskou' met dergelijke aanbiedingen overstelpt?Florizoone: Ik vind het moeilijk om daarop te antwoorden, want dat is allemaal zo abstract voor mij. Al vanaf mijn zesde heb ik de neiging om muziek te spelen voor wie het wil horen. Het is niet dat ik nu plots ontdekt ben, al merk ik wel dat er iets veranderd is. Zo werd ik ondermeer gevraagd voor Peter Live, om er op mijn accordeon te improviseren bij fragmenten van Thuis in een weliswaar belachelijk korte set. Maar als mensen op die manier in mijn muziek geïnteresseerd raken, ben ik goed bezig. (H.V.G.)