ACHTERGROND

De onafhankelijke ontwikkelingsstudio Tale of Tales kent u ondertussen van een hele rist eigenzinnige, vaak excentriek buiten de lijntjes kleurende interactieve producties. Denk aan de Roodkapjevariant The Path (2009), de hoogst originele zintuiglijke trip Bientôt l'été (2012), gebaseerd op de boeken en films van Marguerite Duras, en het ondeugende Luxuria Superbia (2013), een app die je virtueel de liefde met je tablet laat bedrijven. Binnen dat oeuvre is het nieuwe Sunset alvast de meest toe...

De onafhankelijke ontwikkelingsstudio Tale of Tales kent u ondertussen van een hele rist eigenzinnige, vaak excentriek buiten de lijntjes kleurende interactieve producties. Denk aan de Roodkapjevariant The Path (2009), de hoogst originele zintuiglijke trip Bientôt l'été (2012), gebaseerd op de boeken en films van Marguerite Duras, en het ondeugende Luxuria Superbia (2013), een app die je virtueel de liefde met je tablet laat bedrijven. Binnen dat oeuvre is het nieuwe Sunset alvast de meest toegankelijke game van de Gentse studio tot nog toe: voor het eerst werken ze met een lineaire verhaalstructuur. We schrijven 1972. In de fictieve Latijns-Amerikaanse grootstad San Bavón gaat de zwarte immigrante Angela Burnes als huishoudster aan de slag in het penthouse van de rijke, enigmatische, maar immer uithuizige Gabriel Ortega. Terwijl ze bedrieglijk routineuze klusjes opknapt, ziet ze hoe buiten een burgeroorlog woedt, een opstand tegen de militaire dictatuur. Elke dag ontdekt Angela meer over haar werkgever en haar positie. Na afloop van deze drie tot vijf uur durende totaalervaring kun je de game nogmaals doorlopen en onderweg andere keuzes maken. Sunset speel je als een point & click adventure-game, vanuit eerstepersoonsperspectief. Angela communiceert met haar baas via kattenbelletjes en ontvangt voor elke shift een takenlijstje. Sommige huishoudelijke taken zijn facultatief, maar elke dag zijn er ook keuzes waarbij je voor een dilemma staat en die invloed hebben op het uitzicht van de flat en op je relatie met Ortega. Een werkdag eindigt zodra de zon ondergaat. Je dient in dit spel niet op de vuist te gaan of naar wapens te grijpen, een unicum in wat in se toch een oorlogsgame blijft. De hoofdfiguur is ook geen heldin met superkrachten, maar een eenvoudige ziel. Met Sunset mikt Tale of Tales een veel groter publiek dan met zijn vorige games. Vergis u niet: ondanks de duidelijke verhaallijn en de heldere besturing is dit nog steeds een game die bewijst dat er ook boeiende emotionele ervaringen mogelijk zijn buiten een traditionele - vaak door actie en sensatie aangedreven - spelarchitectuur. Sfeer speelt daarbij een belangrijke rol: hier zorgen de vintage vormgeving, het warme kleurenpalet en de fraaie lichtschakeringen voor een meditatieve spelervaring. Het stemmenwerk is wat mak en de omgevingen zijn veel te statisch, maar dat doet nauwelijks afbreuk aan het geheel. Spelen, nu! SUNSET PC ? TALE OF TALES BETHESDA GAMEPLAY *** GRAFIEK *** GELUID ***DIMITRI DEWEVER