ACHTERGROND

Ontwikkelaar BioWare werd wereldvermaard met rpg-titels als Baldur's Gate (1998), Mass Effect (2007) en Dragon Age: Origins (2009). Na de productie van Star Wars: The Old Republic in 2012 verlieten drie medewerkers het bedrijf en richtten een onafhankelijke studio op. Hun droom: een volwassen, door het verhaal gedreven rollenspel maken dat hulde brengt aan de rpg-klassiekers uit de jaren negentig én artistiek vernieuwend is. Ze lanceerden een crowdfundingcampagne op Kickstarter. Ze hadden 100.000 dollar nodig ...

Ontwikkelaar BioWare werd wereldvermaard met rpg-titels als Baldur's Gate (1998), Mass Effect (2007) en Dragon Age: Origins (2009). Na de productie van Star Wars: The Old Republic in 2012 verlieten drie medewerkers het bedrijf en richtten een onafhankelijke studio op. Hun droom: een volwassen, door het verhaal gedreven rollenspel maken dat hulde brengt aan de rpg-klassiekers uit de jaren negentig én artistiek vernieuwend is. Ze lanceerden een crowdfundingcampagne op Kickstarter. Ze hadden 100.000 dollar nodig om de productie op te starten. Uiteindelijk verzamelden ze meer dan 700.000 dollar. Iets minder dan een jaar na de gratis Factions-multiplayerrelease op pc verschijnt nu het eerste deel van de verhaalmodus van The Banner Saga (later ook als downloadgame voor de PlayStation 3 en Xbox 360). Terwijl het onlineluik meestal de hoofdmoot vormt bij een rollenspel, is het hier slechts een losstaande aanloop naar het hart van de game. Het lijvige verhaal focust op verschillende Vikingclans die ofwel als bondgenoten voor elkaar door het vuur gaan, of al generaties lang in de clinch liggen. Gevechten of niet: de sfeer blijft steevast ingetogen, is bij momenten bijna meditatief, maar wordt nooit eentonig of slaapverwekkend. Ook al ligt het hoofdverhaal vast en zijn er grote gebeurtenissen waar je niet omheen kunt, toch ben je min of meer vrij om de rest van het avontuur zelf in te vullen. Dat doe je niet alleen door keuzes te maken in de tekstdialogen, of een aanvals- of verdedigingsstrategie uit te dokteren tijdens een van de vele turn-based-schaakbordgevechten, maar ook door figuren die je pad kruisen op sleeptouw te nemen. In totaal zitten er zesentwintig bonkige helden en heldinnen - met ieder een andere specialiteit en achtergrond - verscholen in de spelwereld. De keuze is aan jou om ze al dan niet in te lijven. Keuzes hebben ook gevolgen. Uiteindelijk moet The Banner Saga een heuse trilogie worden. De verhaalmodus die we vandaag te spelen krijgen, is echter géén beknopte inleiding. In totaal ben je minstens elf uur zoet om het onvoorspelbare verhaal met Games of Thrones-allures te doorgronden. Net als bij de schrijfsels van George R.R. Martin schrikken de spelmakers er niet voor terug om spilfiguren onverwacht naar het Walhalla te verbannen. De liefde van de makers voor het rpg-genre spreekt ook duidelijk uit de kunstzinnige vormgeving en handgetekende animaties. Al is het verhaal soms verwarrend en afstandelijk, we want more... THE BANNER SAGA: CHAPTER 1 PC, PS3, XBOX 360 STOIC GAMEPLAY *** GRAFIEK **** GELUID *** DIMITRI DEWEVER