De striptekenaar, cabaretier en scenarist toert momenteel langs Vlaamse wegen met de show 'Fritz, de Hitz', een programma met zijn beste liedjes en fijnste grappen. Voor info en speeldata: surf naar www.fritz.be of bel 056/72 84 76
...

De striptekenaar, cabaretier en scenarist toert momenteel langs Vlaamse wegen met de show 'Fritz, de Hitz', een programma met zijn beste liedjes en fijnste grappen. Voor info en speeldata: surf naar www.fritz.be of bel 056/72 84 76Ik heb Stille Waters gevolgd, maar dat vind ik niet goed. Het is een soort whodunit die ze evengoed in een paar afleveringen hadden kunnen afhandelen. Ze herhalen zoveel dingen. Dat de vader van Jana iets gedaan heeft dat erger is dan moord, is intussen al 27 keer gezegd. Ik begin te denken dat het gemaakt is voor mensen met een kleine blaas, maar dan hebben ze wel de verkeerde titel gekozen. ( lacht) Toen ik pleitte voor meer Vlaams tv-drama, dacht ik veeleer aan het soort tv-films dat je op de BBC kan zien, 'crime doubles' van twee afleveringen op twee opeenvolgende dagen. Dat is mij op het lijf geschreven: ik ben niet zo'n feuilletonvolger. Law and Order is heel sterk. Die serie loopt al jaren in de VS en is bij ons op de meest onmogelijke uren te zien op Nederland 3 en op VT4. Het is een origineel concept: eerst krijg je een ordinaire moord, die door de politie onderzocht wordt en die vervolgens naar de rechtbank gaat. Het heeft een stevig ritme en ze houden zich niet oeverloos bezig met het privé-leven van de politieagenten. Ja. Dat is een combinatie van goeie romantic comedy en echte farce. Scenarist Steve Moffat lapt alle regels aan zijn laars, dat maakt het leuk. Volgens mij doet hij net het omgekeerde als andere comedyschrijvers. Hij vertrekt vanuit een absurde situatie en gaat zo terug: hoe is het tot die situatie kunnen komen? De critici zeggen dat hij geniale momenten afwisselt met platte humor, maar ik vind dat juist leuk: hij laveert mooi tussen die twee. Goeie humor zit volgens mij altijd op die grens. Anders krijg je alleen middle-of-the-roadgrappen. Ik heb de ambitie om een sitcom te schrijven voor de VRT, ja, maar de weerstand is groot. Alles moet passen in een vooraf opgesteld roostertje. Het doet er bijna niet toe wie het schrijft. Dat is het Amerikaanse systeem, en daar houd ik niet zo van. De sterkte van Coupling is dat Moffat in zijn eentje zijn gang mag gaan. Er is volgens mij nochtans plaats voor een goeie sitcom op de VRT. Je hebt FC De Kampioenen op TV1 en Spike op Canvas. Tussen die twee extremen gaapt een niemandsland. De vraag is natuurlijk ook: hebben ze er geld voor? VTM neemt in elk geval meer risico's dan de VRT. DeFamilie Backeljau, Debby & Nancy - waar ik trouwens geen fan van was -, Dennis: het resultaat is niet altijd schitterend, maar ze gaan ervoor, dat moet je hen nageven. In het geval van Dennis weet VTM vooraf natuurlijk perfect welke reclameblokken ze errond kunnen plaatsen. Dat maakt het makkelijker. Het ziet er jammer genoeg niet uit. Ik ben er eens toevallig op gebotst; ze toonden net een shot van het publiek, dat niet eens aan het lachen was toen er iets grappigs gezegd werd. Ach, het is altijd heel moeilijk om radio te transplanteren naar televisie.