Zondag 30/9, 22.50 - VIER
...

Zondag 30/9, 22.50 - VIER J.J. Abrams lijkt zijn golden touch wat kwijt. Sinds Lost een wereldwijd fenomeen werd, kreeg de man van zowat elke tv-zender in de VS carte blanche om met nieuwe projecten op de proppen te komen, maar van de series die uiteindelijk op het scherm raakten, kon geen enkele de weerklank van het eilanddrama zelfs maar benaderen. Het recentste voorbeeld is Alcatraz, dat sinds vorige week op VIER loopt: toen de sf-reeks over de gelijknamige gevangenis in San Francisco afgelopen januari in de VS begon, ging dat gepaard met een gigantische reclamecampagne. Een paar weken later bleek dat de serie noch de kwaliteit noch het succes van Lost kon evenaren, en na dertien afleveringen werd ze weer afgevoerd. Misschien kan Abrams' nieuwste prestigieuze project Revolution, over een wereld waar op een dag alle elektriciteit is weggevallen, beterschap brengen, maar die reeks is nog maar net begonnen in de VS en de eerste recensies beloven alweer niet veel goeds. De enige echte topreeks die Abrams sinds Lost gemaakt heeft, is diegene die het minste aandacht heeft gekregen: Fringe, een misdaaddrama over een speciale eenheid van de FBI die zich met allerlei bizarre fenomenen bezighoudt. De reeks begon in 2008 als een soort kruising tussen The X-Files en Lost, met verhalen over twee agenten die zaken waar een bovennatuurlijk geurtje aan zit proberen op te lossen en zo gaandeweg een groter, achterliggend mysterie blootleggen. Dat heeft te maken met een parallel universum, waar de wereldgeschiedenis net iets anders is verlopen dan bij ons - John F. Kennedy leeft er bijvoorbeeld nog - en dat om een of andere reden een zekere wrok koestert tegenover het leven op aarde. De bizarre fenomenen en misdaden die de FBI moet onderzoeken, vormen dan ook een groot patroon, dat verband houdt met de manier waarop de twee werelden met elkaar botsen. Klinkt ingewikkeld? Wel, dat is het ook, en de eerste twee seizoenen zijn dan nog redelijk rechtlijnig. Maar Fringe mag dan wel goochelen met wetenschappelijke termen en vergezochte theorieën, het is tegelijk de beste popcorntelevisie die we in lange tijd hebben gezien - sinds de eerste seizoenen van Lost eigenlijk. De zaken die FBI-agenten Olivia Dunham en Peter Bishop onderzoeken zijn uitermate vergezocht (tenzij u een procedé waarmee je mensen in een bom kunt veranderen normaal vindt) maar spannend, en over het overkoepelende mysterie worden telkens net genoeg hints gegeven om je bij de les te houden. En net zoals in Lost bevat zowat elke aflevering wel een holy shit-moment waarbij je als kijker even opspringt in de zetel, zoals die scène in de eerste aflevering van het tweede seizoen waarin een van de hoofdpersonages door een autoruit vliegt. Dat klinkt niet opmerkelijk maar wees gerust: uw hart zal een slag overslaan. (S.W.)