Vanaf deze week op iWatch. Prijs: euro3 per aflevering.
...

Vanaf deze week op iWatch. Prijs: euro3 per aflevering. Telenet heeft zijn plannen om Amerikaanse series in avant-première aan te bieden voorlopig weer moeten opbergen, maar bij Vmma, dat op dezelfde dag als de kabelmaatschappij een gelijkaardig concept voorstelde, gaat men gewoon door. Deze week start op iWatch - de digitale tv-theek van Vmma - Fresh from the U.S., een nieuwe service waar digitale abonnees afleveringen van reeksen kunnen opvragen nauwelijks enkele dagen nadat ze in de Verenigde Staten zijn uitgezonden. De spits wordt afgebeten door de nieuwe sensatie Glee, een muzikale dramareeks van de makers van Nip/Tuck, en het vijfde seizoen van Bones, dat op 17/9 in de States in première gaat met een aflevering waarin niemand minder dan eightiesicoon Cindy Lauper een gastrol speelt. In de volgende weken en maanden komen dan nog onder meer het tweede seizoen van Lie to Me (eind september) en het achtste seizoen van 24 (januari) in de tv-theek. 'We bieden op iWatch al enkele jaren previews aan van series, zowel van Vlaamse als van buitenlandse', zegt Martijn Bal, hoofd content digitale media van VmmA. 'De seizoenen van Bones of 24 die nu op 2BE lopen (respectievelijk het vierde en het zevende; nvdr.) zijn bijvoorbeeld ook al volledig via iWatch te bekijken. Maar omdat die previews zoveel succes hebben, zijn we met de Amerikaanse studio's gaan praten, en samen hebben we besloten om nog een stap verder te gaan.' Voor die studio's zijn de previews ook een wapen tegen de piraterij: de meeste series zijn immers vlak na de uitzending ook al op allerlei downloadsites te vinden, en daarom zoeken de producenten naar manieren om een deel van de gederfde inkomsten terug te winnen. Bij de tv-zenders bestaat natuurlijk de vrees dat de kijkcijfers terug zullen lopen door die previews, vandaar dat VT4 zo kwaad reageerde toen Telenet het zesde seizoen van Lost in haar videotheek wou zetten. 'De vraag of we met die previews onze eigen zenders niet kannibaliseren, is hier ook vaak gesteld', zegt Bal. 'Maar dat blijkt niet zo te zijn, integendeel. Als mensen iets in preview kunnen bekijken en het goed vinden, dan zeggen ze dat door, waardoor je eigenlijk gratis reclame krijgt. Een goed voorbeeld daarvan is House M.D. : het vijfde seizoen was al voor de start volledig op iWatch te bekijken en stond zelfs in de top5 van de meest bekeken programma's, maar de eerste aflevering op 2BE haalde toch het hoogste aantal kijkers ooit.' Stefaan Werbrouck