Door Greet Van 't veld
...

Door Greet Van 't veldPiano Sonata nr. 3, Andante spianato & Grande Polonaise, Op.22, Nocturnes... Yundi Li (piano) Deutsche Grammophon 471 479-2) Een nieuw gezicht bij Deutsche Grammophon en mogelijk een nieuwe collega voor de Great Pianists, is de Chinees Yundi Li, recentelijk winnaar van de Chopin Wedstrijd in Warshau. Die wordt slechts om de vijf jaar georganiseerd en leverde de jongste vijftien jaar geen enkele lauwerkrans meer op. Tot Yundi Li aan de piano plaatsnam en met zijn achttien lentes meteen ook de jongste winnaar werd uit de geschiedenis van de prestigieuze wedstrijd. Wat is er dan zo bijzonder aan zijn Chopin-spel? Wel, om het simpel te houden: het is het perfecte Chopin-spel. In alle opzichten en dimensies geeft Yundi Li ademruimte aan deze muziek: ritmisch, melodisch en harmonisch. Luister naar het openingsdeel van de 3de Sonate: met vaste tred, maar dynamisch vooruit stuwend, organisch, met een ijzersterke logica, en dan plots met een zonderlinge melancholie, zo typisch voor Chopin, loodst hij je door het muzikale verhaal. Nergens gaat hij overhaast te werk of laat hij zich afleiden door te veel emotie. Nog meer Chopin-ingrediënten in perfecte dosissen vallen te noteren in het Scherzo en nadien het sublieme Largo: een groots ' jeu perlé' (tegelijk fladderend én goed gearticuleerd), een wondermooi cantabile (nergens gestoord door slordige pedalen), een elegant rubato (trefzeker en nooit week) en natuurlijk geïntegreerde trillers. Het slotdeel waar de drie vorige delen zo sterk naartoe groeien en die door menig pianist als vrij orgastisch ervaren en gespeeld wordt, klinkt hier amper als een apotheose. Tot Yundi Li in de allerlaatste bladzijden plots een tandje bij steekt en de sonate doet eindigen in een koortsachtige siddering. Deze optie is betwistbaar, maar alleszins intelligent en rillingen veroorzakend... Zoete poëzie is verder op deze cd te proeven in het Andante Spianato & Polonaise Op.20 en in enkele Nocturnes. Soevereine techniek dan weer in enkele Etudes en de Fantaisie-Impromptu Op.66. Tot het tegendeel zich bewijst - live in de concertzaal bijvoorbeeld - denk ik te mogen spreken over een groot Chopin-interpreet. Wat hij verder nog in zijn mars heeft, horen we op zijn volgende cd: de Liszt-Sonate.