LOCATIE ANTWERPEN EXPO VANAF 9/11 IN DE ZWARTE PANTER, ANTWERPEN; VANAF 8/9 OP HAPPY BIRTHDAY DEAR ACADEMIE! IN HET MAS
...

LOCATIE ANTWERPEN EXPO VANAF 9/11 IN DE ZWARTE PANTER, ANTWERPEN; VANAF 8/9 OP HAPPY BIRTHDAY DEAR ACADEMIE! IN HET MAS'Op de achtergrond van deze foto zie je een ets die ik op dit moment aan het afwerken ben. Ik ben te werk gegaan zoals ik dat met al mijn grote etsen doe. Eerst teken ik met salpeterzuur op een zinkplaat. Die tekening wordt op doek gedrukt, en bijgeschilderd met acrylverf. Hier beeld ik een luchtballon af, met mijn vrouw, mijn dochter en ikzelf aan boord. Verder veel wolkjes en steentjes. Die overvloed aan stenen doet wat denken aan een oud werk van mij, De trap. Toen ik dat onlangs terugzag, dacht ik: 'Verdomme, da's een goed idee, die repetitieve elementen.' Terwijl veel van mijn vroegere werken nogal wild en chaotisch zijn, is dit heel simpel - uit het dagelijks leven gegrepen. Bij Picasso draaide het tenslotte ook om de plasticiteit. Hij maakte, in tegenstelling tot wat velen denken, nauwelijks protestwerken. Pas op: een simpel kunstwerk maken is niet simpel, hoor. 'Ik heb zowat overal in Antwerpen ateliers gehad. De meeste zijn ondertussen verkocht en omgebouwd tot appartementsblokken. Om tegenwoordig nog een groot kot te vinden aan een deftige prijs, moet je al buiten de stad gaan zoeken. Daarom werk ik nu vooral in mijn woning in de Dambruggestraat. Heel mijn huis is een atelier; er is dus plaats genoeg. Soms werk ik zelfs in de tuin: als het mooi weer is, heb je er prachtig licht. Dat helpt, want in huis gebruik ik kunstlicht en daar ga ik soms van suffen. Al dat salpeterzuur is natuurlijk ook niet bepaald gezond. Maar zolang ik niet naast mijn kunstwerken slaap en af en toe de ramen openzet, valt het wel mee. (lacht) Voor de rest staat mijn werkplaats vol verfpotten en flessen drank. Regelmatig een borrel pakken is mijn enige ritueel. En af en toe kijk ik naar tv, zeker als de Ronde van Frankrijk bezig is. Ik ben een koersliefhebber. Typisch Vlaams, hé. 'Gewoonlijk ben ik van negen uur 's morgens tot een uur of vijf 's avonds bezig in mijn atelier. Daarna ga ik gewoonlijk langs bij Adriaan Raemdonck, in mijn vaste galerie De Zwarte Panter. Als ik thuiskom, werk ik nog wat door, soms tot 's nachts. Als je thuis werkt, blijf je natuurlijk de hele tijd bezig. Ik vind het ook niet nodig om afstand te nemen. Wanneer ik niet werk, voel ik mij toch maar een leegloper. Kunst is een obsessie voor mij, ja. En dat is met het klimmen der jaren niet geminderd. Als je als kunstenaar niet begeesterd bent, is het zinloos. Punt. Leeftijd maakt geen enkel verschil. Dat een voetballist er relatief vroeg mee ophoudt, kan ik nog begrijpen. Maar creatieve mensen gaan door tot ze hun laatste adem uitblazen. Ik heb nog altijd genoeg ideeën. Als ik die allemaal nog moet uitwerken, zal ik verdomme nog lang bezig zijn. Het kunstenaarschap is een eenzaam bestaan omdat je voortdurend met jezelf bezig bent. Dat compenseer ik door in het weekend de natuur in te trekken. Dan ga ik boogschieten met een paar vrienden, onder wie acteur Damiaan De Schrijver. Dat doe ik ondertussen ook al 45 jaar. Ze zeggen wel dat de boog niet altijd gespannen kan staan, maar als ik er even tussenuit wil, pak ik mijn boog en span ik hem op! (lacht, hoest)'VOLGENDE WEEK KATI HECKDOOR MICHAEL ILEGEMS FOTO CHARLIE DEKEERSMAECKER