Octaansymfonie. Jaag de toerennaald in het rood en laat de uitlaten huilen: alleen al om naar te luisteren is ‘Forza Motorsport 2’ een genot .

Turn10 / Microsoft Game Studios Xbox 360 Gameplay 9 l Grafisch 9,5 l Geluid 9

De onbetwiste referentie onder de race- en tuninggames is Sony’s Gran Turismo. Die kende zo’n succes dat hij in zijn eentje de verkoop van de Playstationconsole deed pieken, en wist velen zelfs te overtuigen tot een upgrade naar de PS2. Forza Motorsport was geen onaardige poging van Microsoft om, exclusief voor de Xbox, een waardige tegenhanger te maken. Met de opvolger voor de Xbox 360 lijken ze ook echt in hun opzet geslaagd.

Toegegeven: de jongste, voor de PlayStation 3 opgepoetste versie van Gran Turismo kon je bezwaarlijk een echt nieuwe aflevering noemen. Maar dat doet weinig af aan het potentieel van Forza Motorsport 2, dat alleen al voor het oor een waar genot is: de makers hebben zo te horen een microfoon in de uitlaat gestopt van elke wagen waarmee je kunt racen, om het geluid precies goed te krijgen. Het merkenaanbod is enorm, gaande van gewone tot peperdure exclusieve modellen, van Amerikaanse, Europese of Aziatische makelij.

De hoofdbrok van het singleplayerluik bestaat uit het starten en op toeren brengen van je carrière als racepiloot. Daarbij kies je een beginregio, bepalend voor de merken waarmee je mag rijden én de korting die je krijgt op onderdelen. Want bij deze game komt het er eerst en vooral op aan je bolide zelf te tunen – zowel cosmetisch als qua prestaties. Maar wie geen kaas gegeten heeft van motoren, remblokken of spoilers en alleen maar zo hard mogelijk wil scheuren, krijgt meer dan voldoende pk’s voor zijn geld. Grafisch lanceert deze Forza zich moeiteloos naar de top tien van Xbox 360-spelletjes – dichter bij een ritje in een Lamborghini Gallardo, Subaru Impreza WRX STI of klassieke Mustang Shelby GT-500 kom je niet.

De hulpopties laten toe het racen zo realistisch (lees: taai) of gebruiksvriendelijk te maken als je dat zelf wil. Want geloof ons vrij: zelfs voor ervaren (virtuele) racepiloten is het even wennen aan de neiging tot oversturen en rubber verbranden van de vederlichte pk-monsters. Alleen het circuitaanbod stelt wat teleur. Hopelijk volgen er downloadbare updates, maar ondertussen kun je online sowieso de levensduur van deze asfaltracer aanzienlijk verlengen. Die laatste rechte lijn ingaan met zes honderdste voorsprong op die Fritz in zijn Porsche: dat wordt nooit saai.

Raf Picavet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content