In onze reeks 'Nodig eens een onbekende regisseur uit bij u thuis' geven wij deze week drie dvd-pakketten weg van de Japanse filmmaker Yasujiro Ozu, met Late Spring, Early Summer, Tokyo Story, Good Morning en The End of Summer (code 01). Surf naar www.focusknack.be of stuur een gele briefkaart met de code van uw keuze naar Gwenny Mest...

In onze reeks 'Nodig eens een onbekende regisseur uit bij u thuis' geven wij deze week drie dvd-pakketten weg van de Japanse filmmaker Yasujiro Ozu, met Late Spring, Early Summer, Tokyo Story, Good Morning en The End of Summer (code 01). Surf naar www.focusknack.be of stuur een gele briefkaart met de code van uw keuze naar Gwenny Mestdagh, Focus Knack, Meiboomlaan 33, 8800 Roeselare. Kapitalisme op zijn meest meedogenloze manier. Op die manier is Donald Trump, wereldberoemd vastgoedmagnaat en excentriek miljonair, schatrijk geworden, en dat is ook het opzet van zijn eigen reality-programma The Apprentice. In die show, die vorige maand begon en nu al in Amerika de grootste hit van het voorjaar is, nemen zestien mensen (acht vrouwen û acht mannen) het tegen elkaar op, met maar één doel voor ogen: een baan bemachtigen bij Trump Enterprises. Iedere week moeten ze een opdracht uitvoeren - op straat limonade gaan verkopen, een reclamecampagne bedenken... - en iedere week zet The Donald, zoals hij graag genoemd wordt, een van de kandidaten aan de deur. Wie als laatste overblijft, krijgt een postje in zijn bedrijf, loonbriefje van 250.000 dollar per jaar incluis. The Apprentice heeft in de VS al wat stof doen opwaaien, en wel om twee redenen. Ten eerste pakken de mannen en de vrouwen hun jacht op hun droomjob op een lichtjes andere manier aan. Terwijl het mannelijke team bij een opdracht meteen een strategie begint uit te stippelen, werpen de vrouwen hun sex-appeal in de strijd en flaneren ze rond in korte rokjes en spannende blouses. Eén keer raden wie er op straat de meeste limonade kon verkopen. Ten tweede gebruikt Trump het programma ook ongegeneerd als etalage voor zijn flamboyante persoonlijkheid en levensstijl. The Apprentice is immers voor alles een uitgekiende pr-campagne van de miljonair, die mee voor de financiering van de show zorgde. Trump kan zijn bedrijf, zijn merk volop in de kijker plaatsen, en zo zijn eigen inkomsten wat aanzwengelen. Bovendien heeft hij dankzij het programma het aura van zakengoeroe gekregen; voor het nog te verschijnen boek How to Get Rich. Lessons from the Apprentice and Other Big Deals - een zekere bestseller - kreeg hij een voorschot van vijf miljoen dollar. Wie de grootste winnaar wordt van The Apprentice, is nu dus al duidelijk. (S.W.)