Waarom verschijnen er zo weinig vliegsimulators die echte ambities koesteren als simulator? Misschien omdat niemand erin slaagt om deze topper van Microsoft ook maar enigszins te benaderen. Flight Simulator staat al jaren op eenzame hoogte (die woordspeling konden we echt niet laten liggen) in het genre, versie 2002 zet dat extra in de verf. Het aanbod bestaat uit 12 vliegtuigen en 21.000 (!) luchthavens, op zich al voldoende om eventuele concurrenten te ontmoedigen. De Professional Edition (die ...

Waarom verschijnen er zo weinig vliegsimulators die echte ambities koesteren als simulator? Misschien omdat niemand erin slaagt om deze topper van Microsoft ook maar enigszins te benaderen. Flight Simulator staat al jaren op eenzame hoogte (die woordspeling konden we echt niet laten liggen) in het genre, versie 2002 zet dat extra in de verf. Het aanbod bestaat uit 12 vliegtuigen en 21.000 (!) luchthavens, op zich al voldoende om eventuele concurrenten te ontmoedigen. De Professional Edition (die zo'n 25 euro méér kost) bevat nog enkele extra vliegtuigmodellen, evenals een 3D-modelleergereedschap waarmee je toestellen en gebouwen aan de game kunt toevoegen. Een moeilijke klus, dat vliegen? Ja en neen. Eens je airborne bent, is het opvallend makkelijk om een Boeing te besturen. Lastiger is het om het toestel van de grond te krijgen. En je krijgt helemaal klamme handen wanneer je het toestel veilig moet laten landen. Misschien wel de zwaarste beproeving: je een weg banen doorheen de lijvige handleiding (op cd-rom). Je kunt als groentje natuurlijk meteen in de cockpit plaatsnemen, maar je moet je toch afvragen of dat wel een goed idee is. Of je als newbie überhaupt iets te zoeken hebt in Flight Simulator? Jazeker, Microsoft voorziet opleidingssessies om stuntelige beginnelingen om te toveren tot Boeing-piloot. Al duurt het dus wel even vooraleer je vertrouwd bent met alle metertjes en knopjes in de cockpit. Wanneer je alle basishandelingen onder de knie hebt, begint de fun eigenlijk pas. Want dan ontdek je dat het vlieggedrag van pakweg de Cessna 208 Caravan (watervliegtuig) totaal anders is dan dat van de Learjet 45. Logisch natuurlijk, maar het krijgt pas betekenis wanneer je het allemaal zelf beleeft. En als je goed op dreef bent, stap je ongetwijfeld ook eens in een van de zeven helikopters. De grootste verbetering in vergelijking met de vorige versie van Flight Simulator zit 'm in de kwaliteit van de decors. Eenmaal boven het wolkendek, hebben de designers van Microsoft natuurlijk niet meer veel werk, maar ze bewijzen hun talent wel dichter bij de grond. Vlieg maar eens naar Los Angeles of Hongkong! Boven Las Vegas herken je zelfs een aantal van de hotel/casino's die de stad bekend maken. Om het geheel nog wat realistischer te maken, kan je echte weersberichten downloaden en integreren in de game. En moet je via een luchtverkeerscontrole toestemming vragen om te landen en op te stijgen. Om aan te geven met hoeveel zorg de werkelijkheid is nagebootst: eigenlijk had Flight Simulator 2002 al eind september moeten verschijnen, maar na de aanslagen van 11 september besloot Microsoft in laatste instantie om de WTC-torens uit de game te gommen.