1968-1988
...

1968-1988Op 28 mei 1968 krijgt Melbourne een voorproefje van de vocale kwaliteiten van Kylie Ann Minogue. Hoeveel ze precies woog en mat is niet geweten, maar veel is er sindsdien niet bijgekomen: het popidool is maar net anderhalve meter groot. De details over haar eerste pasjes en schoolrapporten worden binnenkort verzameld in een boek van de Britse entertainmentjournalisten Jenny Stanley-Clarke en Nigel Goodall.Bekend zijn haar gastrollen in Australische televisiereeksen als Skyways, The Sullivans en The Henderson Kids. Haar grote doorbraak komt er midden jaren '80, wanneer ze in de huid kruipt van Charlene in de druk bekeken soapserie Neighbours. Haar populariteit kent geen grenzen en de geruchten over haar vermeende relatie met collega Jason Donovan evenmin. Zoals de wereld zich enkele jaren later zou afvragen wie nu in godsnaam Laura Palmer vermoord heeft, zo vroegen de tabloids zich toen ook af of ze het nu wel of niet met elkaar deden. 1988-1992Het gevierde producertrio Stock, Aitken & Waterman trekt de locomotief goed op gang met Minogues debuutsingle The Loco-Motion. De hitsingles volgen elkaar vervolgens aan de lopende band op, met als voorlopig hoogtepunt Especially for You, een niet van enige kitsch gevrijwaard liefdesduet met Jason Donovan. Op een bepaald moment staat ze met niet minder dan vijf singles in de Japanse topveertig. Ondertussen ligt ook haar eerste album in de winkel, dat nauwelijks een jaar later al een vervolg krijgt. De geschiedenis herhaalt zich het jaar daarop én het jaar daarop.Stock, Aitken & Waterman pennen de dingen neer tot een van hen er bijna letterlijk bij doodvalt: in een periode van vier jaar levert Kylie vier volledige albums, een verzamelaar en meer dan twintig singles af. Eind jaren '80 maakt ze bovendien haar opwachting op het witte doek in het belabberde drama The Delinquents. 1992-1999De popprinses - ze is slechts een van de ondergeschikten aan het hof van Madonna - neemt het heft in eigen handen. Dat had ze misschien beter niet gedaan, want op haar wurgende relatie met Michael Hutchence na, blijft het opvallend stil rond haar. Ze tekent weliswaar een platencontract bij het Britse danslabel Deconstruction en laat zich omringen door vooraanstaande leden uit het danscircuit, maar haar twee volgende platen laten geen diepe indruk na. Nochtans heeft ze haar krullende haren en lachwekkende maatpakjes uit de jaren '80 ingeruild voor een speels en verleidelijk imago. Zelfs Nick Cave is onder de indruk en schrijft het bloedgeile duet Where the Wild Roses Grow. Het bezorgt haar enige geloofwaardigheid, die ze op slag weer kwijtspeelt door naast Jean-Claude Van Damme in het mensonterende actievehikel Street Fighter aan te treden. 1999-2002Haar nieuwe imago werpt dan toch vruchten af: Kylie valt in de gratie van fotografen als Stéphane Sednaoui en Anton Corbijn, en duikt steeds vaker in weinig verhullende poses op in verschillende trendy tijdschriften. In een commercial voor het toonaangevende lingeriemerk Agent Provocateur maakt ze het zelfs iets te bont en ze wordt prompt uit de Engelse bioscopen verbannen. Met de horrorfilm Cut gebeurt hetzelfde, maar dat had dan weer meer te maken met de kwaliteiten van de prent. Gelukkig wist ze ook een (letterlijk en figuurlijk) kleine rol in Baz Luhrmanns Moulin Rouge te versieren. Op muzikaal vlak heeft ze ondertussen onderdak gevonden bij EMI. De platenmaatschappij slaagt erin haar nieuwe albums in de hitlijsten te krijgen en met de single Can't Get You Out of My Head breekt ze zelfs een aantal records. Voor het eerst in meer dan tien jaar komt er bovendien nog eens belangstelling uit de Verenigde Staten en binnen afzienbare tijd gaat ze de hort op, voor een uit de kluiten gewassen wereldtournee. De geruchten doen daarenboven de ronde dat ze binnenkort met raplegende Dr. Dre in de studio duikt om aan haar volgende plaat te werken.